SOP - jak uzasadniano jego tworzenie - powstał ze względu na charakter współczesnych zagrożeń w dziedzinie bezpieczeństwa (m.in. terroryzm międzynarodowy) oraz problemy związane z funkcjonowaniem BOR ujawnione w trakcie audytu przeprowadzonego w 2015 r. BOR już zmagał się m.in. z niedofinansowaniem, fala krytyki m.in. pod adresem kierownictwa pojawiła się po katastrofie smoleńskiej. Wiceszef BOR Paweł Bielawny został prawomocnie skazany na 1.5 roku więzienia w zawieszeniu na 3 lata za zaniedbania podczas zabezpieczenia wizyty prezydenta Lecha Kaczyńskiego. 

Głośny był też wypadek z udziałem limuzyny premier Beaty Szydło i incydent z limuzyną wiozącą prezydenta Andrzeja Dudę. 

Czytaj: NIK planuje 111 kontroli w tym roku>>

NIK sprawdzi m.in. szkolenia 

W czasie zaplanowanej jeszcze w ubiegłym roku kontroli, NIK ma sprawdzić m.in. sposoby szkolenia i doskonalenia zawodowego funkcjonariuszy służb MSWiA. Kontrolerzy skupią się przede wszystkim na tym, jak ten system przekłada się na prawidłowe przygotowanie ich do wykonywania zadań służbowych. 

 

Cena promocyjna: 63.2 zł

|

Cena regularna: 79 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Będzie też badana ścieżka awansu począwszy od chwili wstąpienia do służby aż do czasu objęcia przez funkcjonariusza najbardziej odpowiedzialnych obowiązków. Pod lupą kontrolerów znajdzie się m.in. szkolenie związane z posługiwaniem się i użyciem broni służbowej oraz umiejętności udzielania pierwszej pomocy.

Pod lupą kierowcy SOP

W przypadku SOP jednym z głównych elementów kontroli - jak informuje NIK - będzie sprawdzenia szkolenie kierowców pojazdów ochronnych oraz umiejętność zachowania się i reakcji w czasie potencjalnych zagrożeń osoby ochranianej.

- Temat przyjęty do kontroli jest wynikiem głębokiej analizy jaką Izba przeprowadziła w związku z sygnałami pojawiającymi się m.in. w prasie, dotyczącymi zdarzeń z udziałem funkcjonariuszy podległych MSWiA, w tym Służby Ochrony Państwa - mówi prezes NIK Krzysztof Kwiatkowski.

Kontrola obejmie działalność tych służb w okresie od początku 2018 r. do połowy 2019 r. Jej wyniki zostaną opublikowane na początku 2020 r.

 

Już teraz badane są wydatki SOP w ramach corocznej kontroli budżetu państwa. Jednym z jej punktów jest sprawdzenie kosztów szkód komunikacyjnych powstałych podczas wykonywania zadań przez funkcjonariuszy, w tym SOP. Wyniki tej kontroli będą znane już pod koniec czerwca.