Nowelę ustawy o urzędzie Ministra Obrony Narodowej Sejm uchwalił w czerwcu. Zakłada ona zmniejszenie liczby centralnych dowództw; struktury dowodzenia mają być takie same w czasie pokoju i kryzysu lub wojny.
Zamiast obecnych dowództw rodzajów sił zbrojnych - Wojsk Lądowych, Sił Powietrznych, Marynarki Wojennej i Wojsk Specjalnych - opracowana przez MON i BBN reforma przewiduje powołanie dwóch: Dowództwa Generalnego Rodzajów Sił Zbrojnych, odpowiedzialnego za przygotowanie armii do działań i jej funkcjonowanie w czasie pokoju oraz Dowództwa Operacyjnego RSZ, które przejmuje dowodzenie w czasie kryzysów, wojny i - tak jak obecnie - siłami wydzielonymi do misji zagranicznych.
Ustawa zmienia też rolę Sztabu Generalnego. Obecnie minister obrony kieruje armią za pośrednictwem szefa Sztabu Generalnego. Po reformie Sztab ma się skupić na planowaniu strategicznym, opracowywaniu wieloletnich programów rozwoju sił zbrojnych oraz doradzaniu ministrowi obrony, premierowi i prezydentowi. Po reformie minister będzie kierował armią poprzez dwóch najwyższych dowódców i szefa SGWP.
Reformie sprzeciwiają się PiS i SLD, bo uważają, że jest ona niezgodna z konstytucją, która stanowi, że prezydent mianuje szefa SGWP i dowódców rodzajów sił zbrojnych. PiS zapowiada zaskarżenie ustawy do Trybunału Konstytucyjnego. Zastrzeżenia wyrażała też SP, choć zmiany w systemie dowodzenia uważa za konieczne.
Kolejny punkt posiedzenia Senatu to nowela Prawa energetycznego. Najważniejsze założenia noweli ustawy - zwanej "małym trójpakiem energetycznym" - to rozdział właścicielski przesyłu i obrotu gazem, obowiązek sprzedaży gazu przez giełdę czy ulgi dla przemysłu energochłonnego. Zmiany mają doprowadzić do wycofania skarg skierowanych przeciw Polsce przez Komisję Europejską do Trybunału Sprawiedliwości UE.
Chodzi o niepełne wdrożenie przez Polskę wymogów dyrektyw dotyczących wewnętrznego rynku gazu ziemnego i energii elektrycznej. Najważniejsze zastrzeżenia KE w kwestii rynków energii elektrycznej i gazu dotyczą zbyt małego stopnia ich liberalizacji. W swoich pozwach KE domaga się kar finansowych.
Senatorowie zajmą się także nowelą ustawy o Bankowym Funduszu Gwarancyjnym. Nowe przepisy przewidują utworzenie w ramach BFG funduszu stabilizacyjnego, który będzie zasilany wpłatami z nowej tzw. opłaty ostrożnościowej. Fundusz ma przede wszystkim służyć do udzielania bankom przez BFG, na wniosek ministra finansów, tzw. gwarancji rekapitalizacyjnej, która będzie służyła do zwiększenia funduszy własnych banku.
Maksymalna wysokość opłaty na rzecz funduszu ma wynieść 0,2 proc. aktywów ważonych ryzykiem w całym systemie bankowym, a instytucją, która ma ustalać jej wysokość będzie Rada Bankowego Funduszu Gwarancyjnego. Przy ustalaniu wielkości opłaty Rada będzie brać pod uwagę cykl koniunkturalny i wyniki banków.
Następnym punktem prac Senatu będzie nowela ustawy o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa. Stanowi ona, że przedsiębiorcy korzystający m.in. ze zwolnień lekarskich i urlopów macierzyńskich będą traktowani przy naliczaniu zasiłków tak, jak osoby zatrudnione na umowę o pracę.
Senat zajmie się też ustawą o ratyfikacji Umowy o ustanowieniu Bałtyckiego Funkcjonalnego Bloku Przestrzeni Powietrznej pomiędzy Rzecząpospolitą Polską i Republiką Litewską. Utworzenie Bloku ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa w przestrzeni powietrznej, zmniejszenie kosztów jej użytkowania oraz zwiększenie jej przepustowości.
Ponadto senatorowie wysłuchają: informacji o działalności Instytutu Pamięci Narodowej – Komisji Ścigania Zbrodni przeciwko Narodowi Polskiemu w okresie 1 stycznia 2012 r. – 31 grudnia 2012 r. oraz informacji ministra finansów o działalności instytucji parabankowych na terytorium Polski z uwzględnieniem zagrożeń dla obywateli i systemu finansów publicznych.