Jest to inicjatywa ustawodawcza Senatu, podjęta na skutek wyroku Trybunału Konstytucyjnego z kwietnia 2009 r. Na jego mocy z Kodeksu karnego zniknął paragraf 2 artykułu 148 dotyczący tzw. kwalifikowanego typu zabójstwa. Brzmiał on: "Kto zabija człowieka: ze szczególnym okrucieństwem; w związku z wzięciem zakładnika, zgwałceniem albo rozbojem; w wyniku motywacji zasługującej na szczególne potępienie; z użyciem broni palnej lub materiałów wybuchowych - podlega karze 25 lat pozbawienia wolności albo karze dożywotniego pozbawienia wolności".

Podstawą do wydania takiego wyroku przez TK były wątpliwości proceduralne, czyli niedochowanie przez Sejm zgodnej z Konstytucją drogi legislacyjnej przy wprowadzaniu w 2005 r. zmiany uchylonego przepisu. Były jednak także merytoryczne powody zajęcia się tym przepisem. Kodeks karny z 1997 r. przewidywał za "kwalifikowane zabójstwo albo karę więzienia nie krótszą niż 12 lat, albo 25 lat, albo dożywocie. Od nowelizacji K.k. z 2005 r. groziło za to już tylko 25 lat lub dożywocie. Rozwiązanie takie w ocenie części środowisk prawniczych ograniczyło swobodę sędziowską. Zgodnie z obecną propozycją senatorów w kodeksie miałby zostać przywrócony pierwotny zapis z 1997 r.
Efekt wyroku TK jest więc taki, że obecnie nie istnieje w polskim prawie karnym kwalifikowany typ zabójstwa. Za czyny, które wyczerpują znamiona dotychczasowego zabójstwa kwalifikowanego sądy stosują par. 1 art. 148 K.k., na podstawie którego mogą wymierzać obecnie zarówno karę 25 lat lub dożywotniego pozbawienia wolności, jak i karę od 8 do 15 lat pozbawienia wolności, a jednocześnie pozostawia się im możliwość miarkowania wysokości kary, w tym jej nadzwyczajnego łagodzenia. 
Teraz projekt trafi do Sejmu, gdzie przejdzie całą procedurę legislacyjną.