Celem ustawy jest m.in. zminimalizowanie ujemnego wpływu baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów na środowisko przez zmniejszenie w nich ilości substancji niebezpiecznych. Ponadto zakłada on uregulowanie kwestii właściwego zbierania odpadów tego rodzaju oraz ich recykling.
W projekcie proponuje się m.in. żeby sklepy o powierzchni ponad 25 mkw., które sprzedają baterie i akumulatory musiały przyjmować odpady z nich powstałe od klientów. Takie samo zadanie będą miały hurtownie.
Zwiększenie liczby miejsc, w których można będzie oddawać baterie i akumulatory ma usprawnić zbieranie niebezpiecznych dla środowiska odpadów. Unia Europejska wymaga bowiem, aby do 2012 roku zbierano 25 proc. zużytych baterii i akumulatorów przenośnych. Ustawa stanowić będzie transpozycję do polskiego prawa wymagań dyrektywy 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 6 września 2006 r. w sprawie baterii i akumulatorów oraz zużytych baterii i akumulatorów oraz uchylającej dyrektywę 91/157/EWG.
Dokument został skierowany do dalszych prac w Komisji Gospodarki i Ochrony Środowiska.
Przypomnijmy także, że projekt ustawy przewiduje prowadzenie przez Głównego Inspektora Ochrony Środowiska rejestru przedsiębiorców wprowadzających do obrotu baterie lub akumulatory oraz prowadzących zakłady przetwarzania zużytych baterii lub zużytych akumulatorów. Umożliwi to realizację celów dyrektywy 2006/66/WE oraz przeprowadzanie przez wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska kontroli ww. podmiotów.
Obowiązkiem wprowadzającego baterie lub akumulatory jest zorganizowanie i sfinansowanie systemu zbierania, przetwarzania, recyklingu i unieszkodliwiania zużytych baterii i akumulatorów. Natomiast w przypadku wprowadzającego baterie lub akumulatory przenośne - dodatkowo osiągnięcie wymaganego poziomu zbierania. Obowiązki te mogą być realizowane przez niego samodzielnie albo za pośrednictwem innych podmiotów, na podstawie zawartej umowy. Należy przy tym zauważyć, iż odpowiedzialność za prawidłową realizację obowiązków, pomimo tego, że ich wykonanie zostało przekazane innym podmiotom, będzie spoczywać na wprowadzającym baterie lub akumulatory. Ponadto wprowadzający baterie lub akumulatory może wprowadzać tylko oznakowane baterie i akumulatory, zgodnie w wymogami zawartymi w projekcie ustawy.
Jednym z podstawowych wymagań zawartych w projekcie ustawy jest konieczność uzyskania przez przedsiębiorców wprowadzających do obrotu baterie lub akumulatory przenośne odpowiednich poziomów zbierania zużytych baterii i akumulatorów przenośnych, których wysokość została określona w w/w dyrektywie. Poziomy te do roku 2012 i 2016 powinny wynieść odpowiednio 25% i 45% w stosunku do masy wprowadzonych baterii i akumulatorów przenośnych.
Zgodnie z dyrektywą 2006/66/WE jednym z jej celów jest promowanie wysokiego poziomu zbierania zużytych baterii przenośnych i akumulatorów przenośnych oraz aktywnego udziału użytkowników końcowych w procesie ich zbierania. Realizacja tego celu ma następować przez wprowadzenie odpowiednich systemów ich zbierania. Systemy te muszą uwzględniać gęstość zaludnienia w taki sposób, by umożliwiały użytkownikom końcowym pozbywania się ich. Ponadto mając na uwadze osiągnięcie środowiskowych celów w zakresie zminimalizowania ujemnego wpływu baterii i akumulatorów oraz odpadów powstałych w wyniku ich użytkowania, proponuje się wprowadzenie, w drodze projektowanej ustawy, opłaty za wprowadzanie do obrotu baterii i akumulatorów przenośnych na terytorium kraju, zwaną "opłatą za wprowadzenie", która byłaby ponoszona przez wprowadzających baterie lub akumulatory przenośne. Podstawę obliczenia wysokości tej opłaty stanowiłaby ilość wprowadzonych do obrotu baterii i akumulatorów przenośnych wyrażona w sztukach. Opłata ta będzie przeznaczona na zadania związane z prowadzeniem publicznych kampanii edukacyjnych przez marszałków województw na temat zbierania, przetwarzania i recyklingu wszelkich zużytych baterii i akumulatorów przenośnych.
Oficjalne źródło: Ministerstwo Środowiska.