W lutym na ręce prezesa Krajowej Rady Radców Prawnych Macieja Bobrowicza wpłynęło pismo z Biura Rzecznika Praw Obywatelskich, które powołuje się na art. 37 ust. 2 ustawy z 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych stanowiący, że rada okręgowej izby radców prawnych może skreślić aplikanta radcowskiego z listy aplikantów, jeśli stwierdzi jego nieprzydatność do wykonywania zawodu radcy prawnego.
Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich prosiło o przedstawienie informacji na temat funkcjonowania tego przepisu w praktyce, a w szczególności, jakie były konkretne powody podejmowania tego typu decyzji przez organy radców prawnych oraz ilu aplikantów zostało skreślonych z list aplikantów na podstawie wspomnianej regulacji w ostatnich latach. Pytanie, czy i ile było takich przypadków, KRRP skierowała do okręgowych izb radców prawnych z prośbą o odpowiedź do 20 marca. W momencie zamykania 4 numeru „Kancelarii” KRRP otrzymała odpowiedzi z większości izb, które nie stwierdziły ani jednego przypadku skreślenia aplikanta radcowskiego z listy aplikantów na podstawie przepisów art. 37 ust. 2 ustawy o radcach prawnych.
Jak pisze miesięcznik "Kancelaria", w okresie ostatnich miesięcy rzecznik praw obywatelskich zwracał się do KRRP z prośbą o informacje dotyczące różnych kwestii związanych z funkcjonowaniem samorządu. Jedna z nich dotyczyła zasad i kryteriów, jakimi kierują się okręgowe izby radców prawnych w przedmiocie zwrotu opłaty wpisowej uiszczonej przez osoby ubiegające się o wpis na listę radców prawnych w razie odmowy wpisu na taką listę. Stosowna odpowiedź została przekazana rzecznikowi praw obywatelskich.
Rzecznik zwracał się także w ubiegłym roku w sprawie dostępu do informacji publicznych, oraz udzielania informacji przez organy samorządu radcowskiego. W odpowiedzi
wiceprezes KRRP Robert Kamionowski wskazał na utworzenie nowej, przejrzystej i funkcjonalnej strony internetowej KRRP oraz przeprowadzenie analizy funkcjonalności i dostępności stron internetowych okręgowych izb radców prawnych. Pozwoliło to na ich zmodyfikowanie. KRRP podjęła także działania zmierzające do pełniejszej informatyzacji pracy zarówno organów krajowych, jak i okręgowych izb. Zakończono prace nad centralną bazą i wyszukiwarką radców prawnych umożliwiającą dostęp do informacji o radcach prawnych pochodzących z list prowadzonych przez 19 rad okręgowych izb radców prawnych. Planowane jest także wprowadzenie nowych narzędzi informatycznych
oraz usprawnienie komunikacji elektronicznej. Wdrożenie tego rodzaju działań pozwoliło na zwiększenie dostępności do informacji gromadzonych przez samorząd radcowski.

Źródło: "Kancelaria" nr 4/2010