Nowe przepisy dotyczą wprowadzenia jasnego i czytelnego systemu obiegu informacji o zanieczyszczeniach między kapitanem statku a właściwymi służbami i instytucjami odpowiedzialnymi za zwalczanie zanieczyszczeń morza, jak też formy przekazywania meldunków.
Kapitan statku uczestniczącego w wypadku, statku na którym nastąpiło zanieczyszczenie lub zagrożenie zanieczyszczeniem oraz kapitan statku, który zauważył zanieczyszczenie morza, będzie miał obowiązek zawiadomić o tym fakcie odpowiednie organy państwa nadbrzeżnego oraz armatora statku.
Nowe przepisy określają ponadto uprawnienia dyrektorów urzędów morskich do udzielania schronienia statkom znajdującym się w niebezpieczeństwie w polskich obszarach morskich.
Jedną z istotnych zmian zaproponowanych w projekcie zmiany ustawy jest rozszerzenie o polskie morskie wody wewnętrzne strefy odpowiedzialności za zanieczyszczenia powodowane przez statki obcych bander. W przypadku spowodowania zanieczyszczenia w tym obszarze, nowy przepis umożliwi dyrektorom urzędów morskich wszczęcie postępowania w stosunku do sprawców takich zanieczyszczeń.
Dodatkowo nowelizacja wprowadza obowiązek zgłaszania dyrektorowi urzędu morskiego, przez dostawców paliw, informacji o zakończeniu działalności w zakresie dostaw paliwa żeglugowego w polskich obszarach morskich oraz wprowadza zmiany wynikające z wejścia w życie Międzynarodowej konwencji o kontroli szkodliwych systemów przeciwporostowych stosowanych na statkach.
Kapitan statku uczestniczącego w wypadku, statku na którym nastąpiło zanieczyszczenie lub zagrożenie zanieczyszczeniem oraz kapitan statku, który zauważył zanieczyszczenie morza, będzie miał obowiązek zawiadomić o tym fakcie odpowiednie organy państwa nadbrzeżnego oraz armatora statku.
Nowe przepisy określają ponadto uprawnienia dyrektorów urzędów morskich do udzielania schronienia statkom znajdującym się w niebezpieczeństwie w polskich obszarach morskich.
Jedną z istotnych zmian zaproponowanych w projekcie zmiany ustawy jest rozszerzenie o polskie morskie wody wewnętrzne strefy odpowiedzialności za zanieczyszczenia powodowane przez statki obcych bander. W przypadku spowodowania zanieczyszczenia w tym obszarze, nowy przepis umożliwi dyrektorom urzędów morskich wszczęcie postępowania w stosunku do sprawców takich zanieczyszczeń.
Dodatkowo nowelizacja wprowadza obowiązek zgłaszania dyrektorowi urzędu morskiego, przez dostawców paliw, informacji o zakończeniu działalności w zakresie dostaw paliwa żeglugowego w polskich obszarach morskich oraz wprowadza zmiany wynikające z wejścia w życie Międzynarodowej konwencji o kontroli szkodliwych systemów przeciwporostowych stosowanych na statkach.
Oficjalne źródło: Ministerstwo Infrastruktury