Jak podkreślają organizatorzy akcji, by ustrzec się kłopotów, wystarczy przed podjęciem decyzji majątkowej, jak kupno mieszkania czy samochodu, skorzystać z porady adwokata. Niestety, z takiej możliwości korzysta zaledwie 8 proc. Polaków.

W ramamch kampanii w całym kraju, w średnich i dużych miastach, pojawią się billboardy oraz plakaty informujące o sytuacjach, w których pomocna jest porada prawna adwokata. W sądach i kancelariach udostępnione będą ulotki i plakaty, w prasie oraz w Internecie reklamy, a w radiu spoty. Uruchomiona została specjalna strona internetowa www.zapytajadwokata.pl, z podstawowymi informacjami prawnymi i wyszukiwarką adwokatów.

- Z badań wynika, że Polacy zwracają się po pomoc do adwokatów, gdy dotknęły ich już skutki błędnych decyzji, wynikających z niezrozumienia zapisów umowy – mówi koordynatorka kampanii, adw. Anisa Gnacikowska z Komisji Wizerunku Zewnętrznego i Ochrony Prawnej przy NRA. – Nie stosują zasady „lepiej zapobiegać niż leczyć”. Chcemy to zmienić, uświadamiając społeczeństwu, że dostęp do porady prawnej jest łatwy i o wiele bardziej ekonomiczny, niż to się powszechnie wydaje - podkreśla.

Celem kampanii jest także zmiana postrzegania zakresu usług prawnych świadczonych przez adwokatów. Polacy kojarzą ich głównie ze sprawami karnymi w sądzie. Dużo rzadziej myślą
o nich, jako o doradcach, których porada prawna jest gwarancją zapobieżenia negatywnym skutkom decyzji związanych z operacjami finansowymi.

Jak podkreśla NRA, kampania skierowana jest do osób w wieku od 25 do 65 lat, które nie spełniają kryteriów nieodpłatnej pomocy prawnej. – Chcemy przekonać te osoby do profilaktyki prawnej – mówi adw. Gnacikowska. – Polacy nie muszą być ekspertami w prawie, wystarczy, by wiedzieli jak szybko i łatwo znaleźć adwokata, który przeprowadzi ich bezpiecznie przez gąszcz skomplikowanych przepisów.