W wystąpieniu do ministra sprawiedliwości rzecznik praw obywatelskich przedstawia problem rozbieżnej interpretacji przepisów ustawy o systemie dozoru elektronicznego, w kontekście podmiotów uprawnionych do dokonywania zmian harmonogramu wykonywania kary w systemie dozoru elektronicznego.
Rzecznik zwraca uwagę na przepisy ustawy mówiące, że to sąd wydaje postanowienie o wykonywaniu kary w systemie dozoru elektronicznego oraz określa pierwszy harmonogram wykonywania tej kary, przy czym, przedziały czasu w ciągu doby i w poszczególnych dniach tygodnia, w których skazany ma prawo się oddalić z miejsca stałego pobytu lub innego wskazanego miejsca, na okres nieprzekraczający 12 godzin dziennie, mogą zostać zmienione również przez sądowego kuratora zawodowego, jeśli przemawiają za tym szczególne okoliczności. Jednak zabezpieczenia wprowadzone w Centrali Monitorowania w Biurze Dozoru Elektronicznego Centralnego Zarządu Służby Więziennej nie pozwalają pracownikowi Centrali na dokonanie zmiany harmonogramu. Tymczasem w opisanej w wystąpieniu RPO sprawie sąd wymierzył karę porządkową pracownikowi Centrali Monitorowania za niewykonanie polecenia sędziego dotyczącego zmiany harmonogramu.
W ocenie Rzecznika należałoby sprecyzować zasady postępowania w przypadku określania harmonogramu wykonywania kary w systemie dozoru elektronicznego oraz zmiany tego harmonogramu, ze wskazaniem podmiotów uprawnionych do dokonywania odpowiednich wpisów.
Rzecznik praw obywatelskich zwraca się do ministra sprawiedliwości z prośbą o przedstawienie stanowiska w sprawie.
RPO: jest spór kompetencyjny w wykonywaniu dozoru elektronicznego
Sąd określa pierwszy harmonogram wykonywania kary w systemie dozoru elektronicznego. Pewne zmiany może w nim wprowadzać potem kurator sądowy. Tymczasem zabezpieczenia w centrali monitorowania nie pozwalają na wprowadzanie zmian.