Za przyspieszeniem przemawiają przynajmniej trzy powody:
- konieczność spełnienia przez nasz kraj fiskalnych i monetarnych kryteriów w Maastricht, które niesie za sobą radykalne posunięcia choćby w kwestii systemu emerytalnego
- wykorzystanie koniunktury w Polsce, słabnącej na skutek kryzysu finansowego za granicą
- trzecia od końca pozycja wśród najbiedniejszych krajów Unii Europejskiej
Do wszystkich opisanych w raporcie opóźnień i zaniechań, które rysują powyższą ocenę rządu, koalicja PO-PSL musi dodatkowo dołączyć w skali makro gospodarczej działania zmierzające do:
- zmniejszenia długu publicznego
- zmniejszenia deficytu budżetowego
- głębokiej zmiany systemu emerytalnego
- wprowadzenia wieku emerytalnego dla kobiet na poziomie 65 lat
- działań proinwestycyjnych przygotowujących rynek pracy dla Polaków powracających z zagranicy
W skali przedsiębiorstwa powinna doprowadzić do:
- obniżenia klina podatkowego
- zmiany definicji kosztów uzyskania przychodów
- zniesienia podatku Belki
- zniesienia podwójnego opodatkowania zysków przedsiębiorcy (dywidendy)
- wprowadzenia ustawowego systemu mediacyjnego jako antidotum na niewydolne sądownictwo gospodarcze
BCC zdaje sobie sprawę, jak często działania rządu natrafiają na opór machiny biurokratycznej, bojkot opozycji i zwyczajne niedouczenie lub złą wolę posłów. Jednakże to rząd wziął na swoje barki ciężar realizacji zadań, od których zależy nie tylko powodzenie przedsiębiorców i gospodarki, ale zagwarantowanie wyższego poziomu życia polskiego obywatela i lepsze umiejscowienie naszego kraju na europejskiej i światowej scenie. Z tego względu krytyka BCC musi być postrzegana jako konstruktywna.