Inspekcja Handlowa bada bezpieczeństwo i jakość towarów oraz rzetelność obsługi klientów.
W Polsce funkcjonuje 16 wojewódzkich inspektoratów Inspekcji Handlowej. Co roku sprawdzają jakość produktów oferowanych w handlu, a w przypadku części artykułów nieżywnościowych także czy są bezpieczne dla konsumentów. Ponadto Inspekcja Handlowa udziela porad konsumentom i prowadzi mediacje pomiędzy stronami umów konsumenckich. Przy inspektoratach działają także stałe polubowne sądy konsumenckie, w których można szybciej, łatwiej i taniej rozwiązać spór z przedsiębiorcą.
Kontrole w handlu i usługach
Blisko połowa spośród 21 760 ubiegłorocznych kontroli IH dotyczyła artykułów spożywczych (44,8 proc.) - m.in. kontrolowano jakość masła, ryb, czy jaj. Prawie jedna trzecia dotyczyła przestrzegania wymagań prawa odnoszących się do towarów i usług (32,2 proc.) – m.in. oznakowanie produktów cenami, usługi hotelarskie i promocje w dużych sieciach handlowych. Kontrolowano też paliwa (9,9 proc.), produkty z punktu widzenia ich ogólnego bezpieczeństwa (6,8 proc.) – np. meble, sprzęt sportowy, a także wyroby podlegające oznaczeniu symbolem CE (9,9 proc.) – np. zabawki, sprzęt elektryczny. Szczegółowe wyniki wszystkich kontroli dostępne są w wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej.
Na co skarżą się konsumenci
W ubiegłym roku do IH wpłynęło 19 277 sygnałów od konsumentów o nieprawidłowościach w handlu i usługach. Informacje te były m.in. podstawą do przeprowadzenia 3 167 kontroli. Ponad dwie trzecie z nich (67,8 proc.) potwierdziło naruszenia przepisów.
Najwięcej skarg odnosiło się do handlu artykułami przemysłowymi (80,5 proc.) – przede wszystkim obuwia, odzieży i sprzętu AGD-RTV. Zgłaszano też nieprawidłowości dotyczące artykułów spożywczych (12,5 proc.) - głównie mięsa i wędlin, wyrobów mlecznych i alkoholi. Pozostałe skargi związane były z usługami (7 proc.) – najczęściej remontowo budowlanymi, gastronomicznymi i pralniczymi.
Mediacje i porady
W ubiegłym roku do IH wpłynęło 13 050 wniosków konsumentów o podjęcie mediacji w celu rozwiązania sporu z przedsiębiorcą. Odbywają się one w formie wizyty inspektora IH w siedzibie przedsiębiorcy, spotkania uczestników sporu w siedzibie Inspekcji lub drogą korespondencyjną. Blisko dwie trzecie mediacji prowadzonych przez IH w ubiegłym roku (66 proc.) zakończyło się pozytywnie dla konsumentów - strony zawarły porozumienie. W 2013 r. wpłynęło także 2 597 wniosków do stałych polubownych sądów konsumenckich, z czego w 54 proc. przypadków, w których doszło do rozstrzygnięcia wydano wyroki uznające roszczenia konsumentów.
Inspekcja Handlowa przypomina przy okazji, że jej Wojewódzkie Inspektoraty udzielają także bezpłatnych porad. Konsumenci dowiadują się o swoich prawach (np. co powinno się zrobić gdy zakupiony towar jest wadliwy) oraz możliwościach polubownego rozwiązywania sporów. W 2013 r. IH udzieliła łącznie 139 005 porad w tym 112 152 konsumentom i 26 853 przedsiębiorcom.