Projekt ma być gotowy w IV kwartale 2024 roku. Założenia trafiły do wykazu prac legislacyjnych.

 

Co wynika z przepisów?

Zgodnie z art. 64 ustawy o Służbie Więziennej "zastępców Dyrektora Generalnego powołuje, spośród oficerów Służby Więziennej, i odwołuje ze stanowiska Minister Sprawiedliwości na wniosek Dyrektora Generalnego”. Z kolei zgodnie z art. 65 ww. "dyrektora okręgowego powołuje, spośród oficerów Służby Więziennej, i odwołuje ze stanowiska Minister Sprawiedliwości na wniosek Dyrektora Generalnego. Zastępcę dyrektora okręgowego powołuje, spośród oficerów Służby Więziennej, i odwołuje ze stanowiska Dyrektor Generalny na wniosek dyrektora okręgowego”. Art. 66 stanowi, że „dyrektora zakładu karnego i dyrektora aresztu śledczego powołuje, spośród oficerów Służby Więziennej, i odwołuje ze stanowiska Dyrektor Generalny na wniosek właściwego dyrektora okręgowego. Zastępców dyrektora zakładu karnego i zastępców dyrektora aresztu śledczego powołuje, spośród oficerów Służby Więziennej, i odwołuje ze stanowiska dyrektor okręgowy na wniosek dyrektora tego zakładu karnego lub dyrektora tego aresztu śledczego".

Natomiast art. 67 wskazuje, że „zastępców Komendanta Centralnego Ośrodka Szkolenia Służby Więziennej, zastępców komendanta ośrodka szkolenia Służby Więziennej i zastępców komendanta ośrodka doskonalenia kadr Służby Więziennej powołuje, spośród oficerów Służby Więziennej, i odwołuje ze stanowiska Dyrektor Generalny".

Czytaj: Więźniowie mają dostać więcej praw, ale Służba Więzienna temu niechętna >>

Jak wskazuje resort, wynika z  tego, że pracownik cywilny Służy Więziennej może zostać powołany wyłącznie na stanowisko Dyrektora Generalnego Służby Więziennej, ale nie może już piastować np. stanowiska zastępcy tego dyrektora do spraw finansowych, czy też inwestycyjnych.

 

Gdzie potrzebni cywile?

Jak wynika z uzasadnienia MS, pracownicy cywilni na kierowniczych stanowiskach potrzebni są m.in. do zadań związanych z programami inwestycyjnymi. Chodzi o:

  • budowę nowych jednostek penitencjarnych i pawilonów mieszkalnych,
  • wdrażanie technologii informatycznych (np. Centralna Baza Danych Osób Pozbawionych Wolności albo System
  • Dozoru Elektronicznego),
  • realizowanie procedur zamówieniowych (np. przetargi na dostawę energii elektrycznej i innych paliw do wszystkich zakładów karnych i aresztów śledczych w kraju), koniecznym wydaje się stworzenie możliwości zatrudnienia na stanowiskach kierowniczych w Służbie Więziennej również pracowników cywilnych, będących specjalistami z poszczególnych dziedzin, w tym strategicznie ważnych dla funkcjonowania jednostek organizacyjnych więziennictwa, odpowiedzialnych na przykład za prowadzenie zagadnień finansowo - inwestycyjnych lub informatycznych w jednostkach organizacyjnych Służby Więziennej.