Podczas posiedzenia w ubiegłym tygodniu komisja przyjęła opinię dla ministra infrastruktury w sprawie zmiany przepisów o czasie pracy kierowców w celu wyeliminowania wątpliwości interpretacyjnych, jakie budzą. Tym samym poparła wcześniejsze wnioski Państwowej Inspekcji Pracy dotyczące niezbędnych zmian w ustawodawstwie.
Posłowie podkreślili, że przepisy rozporządzenia nr 561/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z 15 marca 2006 r. w sprawie harmonizacji niektórych przepisów socjalnych odnoszących się do transportu drogowego dają większą swobodę w organizowaniu pracy kierowcy niż rodzime regulacje, gdyż dopuszczają możliwość przedłużenia, nie częściej niż dwa razy w tygodniu, dziennego czasu samego tylko prowadzenia pojazdu do 10 godzin. Natomiast wynikający z ustawy dobowy wymiar czasu pracy kierowcy (prowadzenie pojazdu oraz inne czynności) może zostać przedłużony do 10 godzin wyłącznie w równoważnym systemie czasu pracy. Możliwość przedłużenia dobowego wymiaru czasu pracy nie dotyczy zatem podstawowego i zadaniowego systemu czasu pracy. Komisja zwróciła uwagę, że rozwiązaniem wielu problemów interpretacyjnych byłaby rezygnacja z obowiązku przestrzegania przez kierowców tzw. doby pracowniczej. Jest to bowiem niespójne z przepisami wspomnianego rozporządzenia WE 561/2006, nie koresponduje z ustawowym zapisem dotyczącym samodzielnego ustalania przez kierowcę rozkładu czasu pracy w systemie zadaniowym oraz może generować „sztuczne” godziny nadliczbowe.
Zdaniem Komisji do Spraw Kontroli Państwowej, potrzebna jest zmiana przepisów w zakresie czasu jazdy i czasu postoju, obowiązkowych przerw i czasu odpoczynku kierowców. Posłowie zwrócili się do ministra infrastruktury o ustosunkowanie się do przedstawionej opinii i udzielenie odpowiedzi.