Sytuacja jest więc zróżnicowana, ale to mała pociecha z punktu widzenia korzyści, jakie to unijne prawo może przynieść polskiej gospodarce. Eksperci Lewiatan Pisza w swojej opinii o projekcie, że dla przedsiębiorców sfery usług oznaczałoby radykalne obniżenie administracyjnych barier wejścia na europejski rynek, co z kolei sprzyjałoby wzrostowi konkurencji z korzyścią dla konsumentów. Korzyści mogliby także odnieść przedsiębiorcy decydujący się na podjęcie (rozszerzenie) działalności transgranicznej. Identyczne procedury obowiązujące w całym Europejskim Obszarze Gospodarczym sprzyjałyby eksportowi usług.
Autorzy opinii PKPP Lewiatan przypominają, że dyrektywa usługowa reguluje podejmowanie i wykonywanie działalności usługowej w rozumieniu art. 50 Traktatu Wspólnoty Europejskiej oraz ma na celu zniesienie barier dotyczących podejmowania i wykonywania działalności usługowej na rynku wewnętrznym UE, urzeczywistnienie w pełni zintegrowanego rynku w dziedzinie usług i w konsekwencji wzrost gospodarczy oraz stworzenie nowych miejsc pracy. Ma ona również na celu ułatwienie usługodawcom i usługobiorcom korzystania z podstawowych swobód zagwarantowanych w art. 43 i 49 Traktatu ustanawiającego Wspólnotę Europejską tj. swobodę przedsiębiorczości i swobodę świadczenia usług transgranicznych.
Realizację celów dyrektywy mają zapewnić w szczególności takie rozwiązania jak:
1. uproszczenie procedur administracyjnych dotyczących podejmowania i wykonywania działalności usługowej, poprzez:
• wprowadzenie jako zasady zakazu wymagania przez organy administracji oryginałów dokumentów, poświadczonych kopii lub poświadczonego tłumaczenia (art. 5 DU);
• utworzenie pojedynczych punktów kontaktowych, posiadających funkcje ewidencyjne i informacyjne (art. 6 i 7 DU);
• elektronizację procedur dotyczących podejmowania i wykonywania działalności usługowej oraz
• wprowadzenia możliwości dopełnienia wszelkich formalności, z nimi związanych poprzez pojedyncze punkty kontaktowe (art. 8);
• zakaz powielania wymogów (art. 5, art. 10 ust 3, art. 23 DU).
• uproszczenia proceduralne w zakresie reglamentacji m.in. instytucja dorozumianej zgody,
• obowiązek potwierdzenia przyjęcia wniosku przez organ administracji publicznej,
• jednokrotne przedłużenie terminu rozpatrzenia wniosku (art. 13 DU).
2. likwidację lub złagodzenie barier w podejmowaniu lub prowadzeniu działalności usługowej;
- Do osiągnięcia celów dyrektywy konieczna jest pełna i zgodna z harmonogramem transpozycja dyrektywy o usługach we wszystkich krajach członkowskich – podkreślają eksperci Lewiatana.