Projekt nowelizacji ustawy zakłada wzrost opłaty paliwowej dla oleju napędowego. Spowoduje to zwiększenie ceny 1 litra tego oleju o ok. 16 gr. brutto (czyli ok. 4 proc. ceny paliwa). Szacuje się, że planowany wzrost dochodów z tego tytułu wyniesie ok. 2,2 mld zł rocznie.
Jak można przeczytać w komunikacie po posiedzeniu rządu, przyjęcie proponowanych przepisów będzie korzystne dla finansowania zadań Krajowego Funduszu Drogowego oraz Funduszu Kolejowego. Zwiększone wpływy z opłaty paliwowej zapewnią środki, które zostaną bezpośrednio przeznaczone na realizację Programu budowy dróg krajowych na lata 2008-2012 i inwestycje kolejowe.
Projekt ustawy zawiera również zmiany w ustawie z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi w zakresie zrównania wymagań dla obligacji emitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego na rzecz Krajowego Funduszu Drogowego z wymaganiami dla obligacji skarbowych.
Rada Ministrów zaproponowała też zmianę stawek akcyzy na papierosy i niektóre wyroby energetyczne. Podobnie jak w przypadku oleju napedowego, wynika to z konieczności dostosowania, od 1 stycznia 2010 r., krajowego poziomu opodatkowania tych wyrobów do wysokości wspólnotowego minimum. Na wysokość stawek akcyzy wpływa również zmiana kursu złotego w stosunku do euro.
Proponowana podwyżka akcyzy na papierosy do 273,88 zł/1000 szt., tj. o 5,19 proc., oznacza, że w 2010 r. średnia detaliczna cena papierosów wzrośnie o ok. 33 gr/20 szt. w stosunku do 2009 r. Z rządowych szacunków wynika, że wzrost wpływów budżetowych z tego tytułu wyniesie ok. 530 mln zł.
Zwiększą się także stawki akcyzy na wyroby energetyczne m.in.: paliwo do silników odrzutowych, gaz ziemny oraz węgiel i koks. W tym przypadku podwyżka stawek nie wpłynie na ceny tych paliw, bowiem są one nadal objęte systemem zwolnień akcyzowych bądź zerową stawką akcyzy. Skutki zmiany stawek akcyzy na wyroby energetyczne będą zatem neutralne dla budżetu państwa.