Ustawa wprowadza zmiany w ustawie z 16 grudnia 2005 r. o Funduszu Kolejowym odnośnie zasad przeznaczenia środków Funduszu Kolejowego na zadania związane z realizacją inwestycji dotyczących infrastruktury kolejowej. Ustawa wprowadza modyfikację katalogu zadań Funduszu Kolejowego w ten sposób, aby mógł on gromadzić również środki finansowe na wydatki bieżące PKP PLK S.A. związane z działalnością polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową.
Ponadto ustawa wprowadza w art. 1 w pkt 2 rozszerzenie treści Programu rzeczowo-finansowego wykorzystania środków Funduszu Kolejowego, opracowywanego przez ministra właściwego do spraw transportu w uzgodnieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych oraz w porozumieniu z Bankiem Gospodarstwa Krajowego, o określenie przewidywanej wysokości środków przeznaczonych na finansowanie wydatków bieżących PKP PLK S.A. związanych z działalnością polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową.
Tak więc wprowadzone zmiany w ustawie o Funduszu Kolejowym powodują powstanie możliwości zwiększania przez ministra właściwego do spraw transportu środków będących w dyspozycji PKP PLK SA na finansowanie wydatków bieżących PKP PLK SA związanych z działalnością polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową.
Z kolei przyjęta tą ustawą zmiana ustawy z 28 marca 2003 r. o transporcie kolejowym ma przede wszystkim na celu wprowadzenie rozwiązań prawnych, w konsekwencji których możliwe będzie zwiększenie absorpcji środków finansowych pochodzących z UE na finansowanie wydatków PKP PLK SA związanych z działalnością polegającą na zarządzaniu infrastrukturą kolejową. Rozwiązania te mają wpłynąć na zdolność kredytową tego zarządcy. Wprowadzone zmiany uprawniają bowiem zarządcę infrastruktury kolejowej (PKP PLK S.A.) do zaciągania kredytów i pożyczek lub emisji obligacji z przeznaczeniem na finansowanie prac przygotowawczych oraz zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach programu wieloletniego dotyczącego infrastruktury kolejowej.
Na zobowiązania PLK S.A. z tytułu zaciągniętych kredytów i pożyczek oraz wyemitowanych obligacji, będą udzielane przez Skarb Państwa gwarancje i poręczenia, zgodnie z przepisami ustawy z dnia 8 maja 1997 r. o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, z wyłączeniem jednak jej art. 2a ust. 2. To ważne, gdyż na podstawie art. 2a ust. 2 ustawy o poręczeniach i gwarancjach udzielanych przez Skarb Państwa oraz niektóre osoby prawne, poręczeń lub gwarancji nie udziela się, jeżeli z analiz ryzyka wynika, że podmiot, którego zobowiązania mają być objęte poręczeniem lub gwarancją, nie będzie w stanie wykonać tych zobowiązań.
Gwarancje i poręczenia udzielone PKP PLK S.A. przez Skarb Państwa zostaną zwolnione z opłat prowizyjnych.
Ustawa wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
Państwo może już poręczyć kolejowe kredyty
Prezydent Bronisław Komorowski podpisał w czwartek nowelizację ustawy o Funduszu Kolejowym i ustawy o transporcie kolejowym - poinformowała Kancelaria Prezydenta. Pozwala ona Skarbowi Państwa udzielać gwarancji na kredyt, jaki PKP PLK będzie mogła zaciągać w EBI.