W środę 2 kwietnia br. Sejm rozpatrywał sprawozdanie z wykonania ustawy o wychowaniu w trzeźwości.
Z informacji Ministerstwa Finansów wynika, że w ostatnich latach zwiększyła się liczba ujawnień przypadków przemytu lub nielegalnego obrotu wyrobami alkoholowymi, przy jednoczesnym spadku ilości zajętego alkoholu. Zjawisko potwierdzają dane statystyczne. Liczba dokonanych ujawnień (zarówno przemytu jak i nielegalnego obrotu wyrobami alkoholowymi) wzrosła w 2010 r. do 4.571 w stosunku do 4.040 w 2009 r.i 3.451 w 2008 r.
Ilość zajętego alkoholu (wyrobów spirytusowych różnego rodzaju) zmalała w 2010 r.do 261.900 litrów w stosunku do 497.921 w 2008 r.
Tendencja ta jest wynikiem dwóch czynników: zmiany taktyki grup przestępczych organizujących przemyt lub nielegalny obrót w kierunku rozdrobnienia partii towaru, w celu ograniczenia strat w przypadku ujawnienia, a także zmniejszeniu liczby ujawnień nielegalnych rozlewni alkoholu.
Od 2006 r. stale wzrastają wydatki gospodarstw domowych na alkohole. Od 2006 r. wskaźnik wzrostu tych wydatków (rok poprzedni = 100%) wynosi ok. 10% i jest zdecydowanie wyższy niż wskaźnik wzrostu spożycia, który jedynie w 2006 r. wynosił 10%,a w następnych latach kształtował się w granicach 4%. W 2009 r., pomimo spadku spożycia napojów alkoholowych, na skutek wzrostu cen wzrosły wydatki gospodarstw na alkohol o ponad 8%. W 2010 r. zaobserwowano dalszy wzrost wydatków na napoje alkoholowe.
Odnotowano także naruszenia zasad reklamy alkoholu. I tak nadawcy telewizyjni wyemitowali reklamy piwa przed godziną 20.00: TVP 1, TVP 2, TVN Meteo, Polsat sport, Planete, Kino Polska, TVN 24.
Kary za emisję piwa przed godz. 20.00 zostały nałożone na: POLSAT Sport za reklame piwa Wojak - 2 800 zł, TVN24 za reklamę Żubra - 7 476 zł,
Kontrola programów nadawców radiowych wykazała emisje reklamy piwa przed godz. 20.00 (naruszenie art. 16b ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 grudnia 1992 r. o radiofonii i telewizji) w dwóch programach: Eska Warszawa i PR RR Warszawa.
Ograniczenia w reklamie nie hamują popytu na alkohol
Polacy coraz więcej wydają na alkohol, ceny tych napojów rosną, ale kary nałożone na stacje telewizyjne za nielegalną reklamę piwa nie są wygórowane. Wynosiły od 2800 zł do 7 tys. zł.