Nowe sumy gwarancyjne wprowadzają rozporządzenia Ministra Finansów (Dz. U. poz. 510 i 511). Pieniądze wpłacane w ramach gwarancji przeznaczane są na pokrycie skutków niewypłacalności przedsiębiorcy, takich jak koszty sprowadzenia klientów biura do kraju. Powodem decyzji o podwyższeniu gwarancji, są liczne przypadki upadłości firm świadczących usługi turystyczne (w zeszłym roku usunięcie skutków niewypłacalności biur podróży kosztowało budżet dodatkowe 5,5 mln zł).
Po zmianach przy zawieraniu umów gwarancji ubezpieczeniowej lub bankowej uwzględniana będzie aktualna sytuacja finansowa przedsiębiorcy (przy określaniu sumy gwarancyjnej pod uwagę brany będzie deklarowany przychód na najbliższe 12 miesięcy, a nie – jak dotychczas – zamknięty rok obrotowy).
Znacznie wzrosną także minimalne sumy gwarancyjne – najwyższa z nich wynosić będzie nawet 250 tys. euro – tyle zapłaci przedsiębiorca, który rozpoczyna swoją działalność turystyczną i zamierza wykorzystywać loty czarterowe do krajów europejskich i poza Europą.
Dla działającego biura podróży, które wykorzystuje lotniczy transport czarterowy i pobiera przedpłaty w terminie do 30 dni przed dniem rozpoczęcia wycieczki, minimalna suma gwarancyjna wyniesie 12 proc. rocznego przychodu, nie mniej jednak niż 149 tys. euro.