Opublikowana właśnie ustawa z 15 grudnia 2016 r. o przeciwdziałaniu nieuczciwemu wykorzystywaniu przewagi kontraktowej w obrocie produktami rolnymi i spożywczymi (Dz. U. z 2017 r. poz. 67) ma objąć swoim zakresem wszystkie umowy, na podstawie których nabywane są produkty rolne i spożywcze, z wyłączeniem dostaw bezpośrednich, pod warunkiem, że w danym roku lub dwóch latach wcześniejszych łączna wartość obrotów między stronami takich umów przekracza 50 tys. zł oraz w poprzednim roku wartość obrotu produktami rolnymi lub spożywczymi po stronie podmiotu nadużywającego przewagę kontraktową przekracza 100 mln zł. Jednocześnie przewidziano wyłączenie stosowania przepisów ustawy w przypadku transakcji dokonywanych między dostawcą a spółdzielnią lub grupą producentów rolnych, których jest on członkiem.
Tytułowa przewaga kontraktowa została zdefiniowana w ustawie jako sytuacja, w której m.in. istnieje znaczna dysproporcja potencjału ekonomicznego stron umowy. Tak rozumiana przewaga kontraktowa jest nadużywana wówczas, gdy m.in. następuje nieuzasadnione rozwiązanie umowy lub zagrożenie jej rozwiązaniem, wydłużanie terminów zapłaty, uzależnianie zawarcia kolejnej lub kontynuowania dotychczasowej umowy od spełnienia innych świadczeń itd.
W przypadku, gdy mają miejsce praktyki nieuczciwie wykorzystujące przewagę kontraktową lub istnieje podejrzenie ich wystąpienia, przedsiębiorca tym dotknięty może złożyć Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) zawiadomienie o tym fakcie. Skutkiem tego może być wszczęcie postepowania administracyjnego, w toku którego nastąpi kontrola przedsiębiorcy podejrzewanego o stosowanie nieuczciwych praktyk. Jeżeli wskutek kontroli zostanie potwierdzone stosowanie takich praktyk, to Prezes UOKiK wyda decyzje o uznaniu praktyki za nieuczciwie wykorzystującą przewagę kontraktową, z której będzie jednocześnie wynikać obowiązek zaprzestania takiej praktyki.
LEX Informator Prawno Gospodarczy Artykuł pochodzi z programu LEX Informator Prawno Gospodarczy Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami |
Skutkiem stosowania praktyk nieuczciwie wykorzystujących przewagę kontraktową może być również nałożenie przez Prezesa UOKiK na podmiot stosujący takie praktyki kary pieniężnej w wysokości nie większej niż 3 proc. obrotu. Dodatkowa kara pieniężna, w wysokości do 50 mln euro, jest przewidziana w przypadku nieudzielenia lub udzielenia nieprawdziwych informacji w toku postepowania kontrolnego lub też w przypadku utrudniania w inny sposób przeprowadzenia postępowania kontrolnego.
Nowa ustawa wprowadza ponadto do ustawy z 11 marca 2004 r. o Agencji Rynku Rolnego i organizacji niektórych rynków rolnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 401 ze zm.) przepisy o sankcji pieniężnej za niezachowanie wymogu zachowania formy lub określonej treści umowy na dostawę określonych produktów rolnych. W tym zakresie nowelizacja stanowi wykonanie przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z 17 grudnia 2013 r. ustanawiającego wspólną organizację rynków produktów rolnych (Dz. Urz. UE L 347 z 20.12.2013, s. 671), określającego wymogi w zakresie umów, których przedmiotem jest dostawa produktów rolnych pochodzących z niektórych sektorów.
Ustawa wejdzie w życie po 6 miesiącach od dnia jej publikacji, z wyjątkiem przepisu nowelizującego ustawę o Agencji Rynku Rolnego, który zacznie obowiązywać po upływie krótszego, 30-dniowego vacatio legis.
Źródło: www.dziennikustaw.gov