Polska każdego roku oblicza poziom wydatków strukturalnych tak by wykazać przed Komisją Europejską, że przestrzega zasady dodatkowości wynikającej z art. 15 rozporządzenia Rady (WE) nr 1083/2006 z dnia 11 lipca 2006 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego oraz Funduszu Spójności i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1260/1999 (Dz. U. UE. L. 06.210.25).
W tym celu Minister Finansów określa szczegółową klasyfikację wydatków strukturalnych, która stanowi poza klasyfikacją budżetową dodatkową klasyfikację wydatków, pozwalającą na wyodrębnienie z ogółu wydatków publicznych jednostek sektora finansów publicznych, wydatków na cele strukturalne według obszarów i kategorii interwencji funduszy strukturalnych. Na podstawie składanych przez jednostki sektora finansów publicznych sprawozdań są obliczane krajowe wydatki publiczne na cele strukturalne. Coroczne sprawozdania zostają wykorzystane dla celów prowadzenia porównań wielkości wydatków strukturalnych w okresie przed akcesją Polski z UE i po akcesji. Porównania takie muszą być dokonywane w sposób ciągły i systematyczny, po zakończeniu każdego rocznego okresu obliczeniowego.
Od 6 kwietnia 2010 r. obowiązuje nowa klasyfikacja wydatków strukturalnych określona przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz. U. Nr 44, poz. 255), a traci moc dotychczasowa, tj. określona w rozporządzeniu z dnia 26 października 2007 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz. U. Nr 209, poz. 1510 i poz. 1511). Z uwagi na konieczność zapewnienia jednostkom sektora finansów publicznych możliwości obliczenia wydatków strukturalnych poniesionych w 2009 r. według jednolitych zasad (w ramach rocznej procedury obliczania wydatków strukturalnych), nowe rozporządzenie przewiduje odniesienie wprowadzanych przepisów w zakresie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych do wydatków poniesionych od początku roku 2010.
Klasyfikację, o której mowa w § 1 nowego rozporządzenia, ustala się według obszarów, kategorii i podkategorii wydatków strukturalnych, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia. Klasyfikacji podlegają wszystkie krajowe wydatki publiczne dające się przyporządkować do poszczególnych obszarów i kategorii.
W tym celu Minister Finansów określa szczegółową klasyfikację wydatków strukturalnych, która stanowi poza klasyfikacją budżetową dodatkową klasyfikację wydatków, pozwalającą na wyodrębnienie z ogółu wydatków publicznych jednostek sektora finansów publicznych, wydatków na cele strukturalne według obszarów i kategorii interwencji funduszy strukturalnych. Na podstawie składanych przez jednostki sektora finansów publicznych sprawozdań są obliczane krajowe wydatki publiczne na cele strukturalne. Coroczne sprawozdania zostają wykorzystane dla celów prowadzenia porównań wielkości wydatków strukturalnych w okresie przed akcesją Polski z UE i po akcesji. Porównania takie muszą być dokonywane w sposób ciągły i systematyczny, po zakończeniu każdego rocznego okresu obliczeniowego.
Od 6 kwietnia 2010 r. obowiązuje nowa klasyfikacja wydatków strukturalnych określona przepisami rozporządzenia Ministra Finansów z 10 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz. U. Nr 44, poz. 255), a traci moc dotychczasowa, tj. określona w rozporządzeniu z dnia 26 października 2007 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych (Dz. U. Nr 209, poz. 1510 i poz. 1511). Z uwagi na konieczność zapewnienia jednostkom sektora finansów publicznych możliwości obliczenia wydatków strukturalnych poniesionych w 2009 r. według jednolitych zasad (w ramach rocznej procedury obliczania wydatków strukturalnych), nowe rozporządzenie przewiduje odniesienie wprowadzanych przepisów w zakresie szczegółowej klasyfikacji wydatków strukturalnych do wydatków poniesionych od początku roku 2010.
Klasyfikację, o której mowa w § 1 nowego rozporządzenia, ustala się według obszarów, kategorii i podkategorii wydatków strukturalnych, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia. Klasyfikacji podlegają wszystkie krajowe wydatki publiczne dające się przyporządkować do poszczególnych obszarów i kategorii.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line