Helsińska Fundacja Praw Człowieka przedstawiła opinię do projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie sposobu zapewnienia oskarżonemu korzystania z pomocy obrońcy z urzędu. W ocenie Fundacji projekt wymaga zmian.
Jak przypominają autorzy opinii, projekt rozporządzenia ma na celu dostosowanie szczegółowych zasad do zamian w procedurze karnej, które wchodzą w życie 1 lipca 2015 r. W upoważnieniu do wydania rozporządzenia ustawodawca zawarł wytyczną, zgodnie z którą rozporządzenie ma zapewnić prawidłową realizację prawa do obrony. Jednym z aspektów tej wytycznej jest zapewnienie prawa do obrony na jak najwcześniejszym etapie, na co zwróciły Polsce uwagę m.in. Komitet Praw Człowieka ONZ czy Komitet ONZ przeciwko Torturom.
Fundacja podkreśla, że wynika to również z orzecznictwa Europejskiego Trybunału Praw Człowieka, które mówi, że podejrzany musi mieć możliwość uzyskania pomocy prawnej m.in. natychmiast po zatrzymaniu niezależnie od tego czy jest przesłuchiwany przez policję. - Ponadto wymóg taki wynika również z dyrektywy Unii Europejskiej 2013/48 w sprawie dostępu do adwokata w postępowaniu karnym, którą Polska musi implementować do listopada 2016 r. Niestety opiniowane rozporządzenie nie odnosi się do dyrektywy i standardów w niej zawartych – czytamy w opinii.
Jej autorzy przypominają także, że opinię w sprawie implementacji dyrektywy 2013/48 w prawie polskim przedstawiła również Komisja Kodyfikacyjna Prawa Karnego, która oceniła, że jej implementacja „wymaga istotnych zmian w kodeksie postępowania karnego”.
Treść opinii>>>
LEX Navigator Postępowanie Karne>>>
MS nie docenia wagi prawa do obrony?
Zarówno wytyczne Komitetu Praw Człowieka ONZ jak i orzecznictwo ETPCz zalecają zapewnienie prawa do obrony na jak najwcześniejszym etapie postępowania. Tymczasem przygotowany właśnie przez MS projekt rozporządzenia nie realizuje tego postulatu alarmuje Fundacja Helsińska.