Intencją wprowadzanych zmian ustawowych jest zapewnienie skutecznej ochrony środowiska przez stosowanie sankcji karnych, które są bardziej odstraszające niż sankcje administracyjne bądź mechanizmy kompensacyjne, w ramach prawa cywilnego. (Zgodnie z unormowaniami dyrektywy unijnej kary stosowane wobec sprawców przestępstw - związanych z zanieczyszczaniem morza przez statki - muszą być efektywne, proporcjonalne i odstraszające dla osób fizycznych i prawnych).
Wdrożenie regulacji unijnych przez powyższą nowelizację ma na celu:
– zapewnienie efektywniejszych metod zwalczania zanieczyszczania morza ze statków za pomocą wprowadzenia sankcji karnych za te czyny,
– rozróżnienie między poważnymi i nieznacznymi zanieczyszczeniami środowiska morskiego,
– podniesienie do rangi przestępstwa powtarzających się nieznacznych naruszeń powodujących poważne zanieczyszczenie, jeżeli te naruszenia popełniane są umyślnie, przez niedbalstwo lub na skutek poważnego zaniedbania.
Wdrożenie regulacji unijnych przez powyższą nowelizację ma na celu:
– zapewnienie efektywniejszych metod zwalczania zanieczyszczania morza ze statków za pomocą wprowadzenia sankcji karnych za te czyny,
– rozróżnienie między poważnymi i nieznacznymi zanieczyszczeniami środowiska morskiego,
– podniesienie do rangi przestępstwa powtarzających się nieznacznych naruszeń powodujących poważne zanieczyszczenie, jeżeli te naruszenia popełniane są umyślnie, przez niedbalstwo lub na skutek poważnego zaniedbania.