Mniejsza ma być odpowiedzialność, zarówno o charakterze cywilnym, jak i karnym oraz administracyjnym, z tytułu świadczenia usług drogą elektroniczną o sytuacje „pośredniczenia” w dostępie do cudzych danych poprzez zamieszczanie odesłań do stron WWW, na których znajdują się te treści, a także świadczenia usługi wyszukiwania informacji o tym, gdzie treści te można znaleźć w sieci internet.
Wprowadzenie tych regulacji, spowodowałoby, co następuje:
Po pierwsze, nie ponosiłby odpowiedzialności za treść danych ten, kto za pomocą usług narzędzi lokalizacyjnych umożliwiających automatyczne wyszukiwanie informacji poszukiwanej przez użytkownika, udostępnia informacje, pozwalające na zlokalizowanie konkretnych zasobów systemu teleinformatycznego, w których te dane się znajdują, o ile:
a) nie wprowadził tych danych do sieci, ani nie usuwa lub nie modyfikuje tych danych;
b) nie jest inicjatorem transmisji danych uzyskanych w toku wyszukiwania danych;
c) nie wybiera odbiorcy danych.
Po drugie, nie ponosiłby odpowiedzialności za treść danych ten, kto publicznie udostępnia informacje, pozwalające na zlokalizowanie konkretnych zasobów systemu teleinformatycznego, w których te dane się znajdują, o ile nie wprowadził tych danych do sieci, ani ich nie zmodyfikował oraz nie wie o ich bezprawnym charakterze lub związanej z nimi działalności, a w razie otrzymania urzędowego zawiadomienia lub uzyskania wiarygodnej wiadomości o bezprawnym charakterze danych, niezwłocznie uniemożliwi dostęp do informacji pozwalających na ich zlokalizowanie.
Projekt ma również na celu wprowadzenie nowych instytucji prawnych takich jak reklama internetowa zawodu regulowanego, a także zmianę redakcji tych przepisów, które budziły wątpliwości interpretacyjne.
Proponuje się zatem przebudowę definicji „informacji handlowej” w ten sposób, że w pojęciu „wizerunek przedsiębiorcy” skreśla się słowo wizerunek, a także zastępuje się zwrot „osoby wykonującej zawód, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach” zwrotem „osoby wykonującej zawód regulowany”, z jednoczesnym wprowadzeniem w słowniczku definicji „zawodu regulowanego”.
Ponadto doprecyzowuje się definicję poprzez wskazanie informacji, które nie stanowią „informacji handlowej”.
Mając powyższe na uwadze proponuje się by informację handlową stanowiła każda informacja przeznaczona bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub przedsiębiorcy lub osoby wykonującej zawód regulowany, z wyłączeniem informacji umożliwiających bezpośredni dostęp do działalności przedsiębiorstwa, organizacji lub osoby, w szczególności nazwa domeny lub adres poczty elektronicznej lub informacji odnoszących się do towarów, usług lub przedsiębiorcy, organizacji lub osoby, opracowane w sposób niezależny, w szczególności, jeżeli są one udzielane bez wzajemnych świadczeń finansowych.
Projektowana ustawa zmienia aktualne brzmienie definicji „usługi świadczonej drogą elektroniczną”, w ten sposób, że będzie wskazywała także na jej odpłatny charakter.
Proponuje się również uzupełnienie ustawy o świadczeniu usług drogą elektroniczną przez przypomnienie o potrzebie dostosowania stron internetowych do potrzeb osób niepełnosprawnych.
Proponuje się wprowadzenie regulacji, w której podmiot rozpowszechniający informację handlową jest obowiązany wyraźnie wyodrębnić informację handlową i oznaczyć ją w sposób niebudzący wątpliwości, że jest to informacja handlowa. Dodatkowo przepis powinien wskazać elementy, które zawiera informacja handlowa:
- oznaczenie podmiotu rozpowszechniającego informację handlową lub na którego zlecenie lub w którego imieniu jest ona rozpowszechniana, oraz jego adresy elektroniczne;
- oznaczenie rodzaju działalności promocyjnej, w szczególności prowadzonej w formie konkursu, obniżki cen lub oferowania innej korzyści odbiorcy informacji handlowej;
- warunki korzystania z działalności promocyjnej, w szczególności prowadzonej w formie konkursu, obniżki cen lub oferowania innej korzyści odbiorcy informacji handlowej;
- sposób nieodpłatnego odwołania zgody na otrzymywanie informacji handlowej.
Projektowana nowelizacja dotyczy również Kodeksu cywilnego. W art. 661 k. c. przyjęto, że oferta złożona w postaci elektronicznej wiąże oferenta tylko wtedy, gdy jej adresat niezwłocznie potwierdzi fakt otrzymania oferty. W Kodeksie cywilnym nie sformułowano jednak zasady, że potwierdzenie otrzymania oferty może być dokonane wyłącznie drogą elektroniczną. W związku z powyższym proponuje się uzupełnienie przedmiotowego przepisu.
Te i pozostałe projektowane rozwiązania mają na celu dostosowanie rozwiązań prawnych do sytuacji istniejącej na rynku, uporządkowanie przepisów, a także uchylenie tych, które w trakcie obowiązywania ustawy okazały się zbędne. Zaproponowane zmiany przepisów - zdaniem jej autorów - ułatwią działalność przedsiębiorców na rynku informatycznym, w szczególności poprzez doprecyzowanie wyłączeń odpowiedzialności usługodawców i wprowadzenie nowych instytucji prawnych.
Projekt został skierowany do rozpatrzenia przez Stały Komitet Rady Ministrów.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line

Źródło: www.mswia.gov.pl, stan z dnia 17 października 2011 r.