Obecnie, poza nielicznymi wyjątkami (przewidzianymi przykładowo w ustawie z 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych, Dz. U. 2016 r. poz. 187 ze zm.), brak jest przepisów nakładających na przedsiębiorcę obowiązek udzielenia konsumentowi w określonym czasie oraz w odpowiedniej formie odpowiedzi na wystosowaną reklamację.
Czytaj też>> Od 10 stycznia nowe uprawnienia Rzecznika Finansowego
Ustawa z 23 września 2016 r. o pozasądowym rozwiązywaniu sporów konsumenckich (Dz. U. poz. 1823) wprowadza regułę, zgodnie z którą w przypadku nieuwzględnienia reklamacji przedsiębiorca jest zobowiązany podać konsumentowi oświadczenie o zamiarze wystąpienia z wnioskiem o wszczęcie procedury pozasądowego rozwiązania sporu (albo o zgodzie na udział w takim postępowaniu) bądź też o odmowie wzięcia udziału w takim postępowaniu. Brak oświadczenia oznacza zgodę na rozpatrzenie sporu z konsumentem na ścieżce pozasądowej.
Jednocześnie przedsiębiorca udostępnia w takiej sytuacji konsumentowi informację o podmiocie uprawnionym do rozwiązania sporu.
LEX Informator Prawno Gospodarczy Artykuł pochodzi z programu LEX Informator Prawno Gospodarczy Już dziś wypróbuj funkcjonalności programu. Analizy, komentarze, akty prawne z interpretacjami |
Żeby zachować spójność przepisów o reklamacjach składanych przez konsumentów i regulacji w zakresie pozasądowego rozwiązywania sporów konsumenckich w ustawie z 30 maja 2014 r. o prawach konsumenta (Dz. U. poz. 827 ze zm.) wprowadza się obowiązek udzielenia przez przedsiębiorcę odpowiedzi na reklamację złożoną przez konsumenta. Odpowiedź na reklamację ma mieć określoną formę – powinna być przekazana konsumentowi na papierze lub innym trwałym nośniku. Brak odpowiedzi w ciągu 30 dni od złożenia reklamacji oznacza uznanie reklamacji przez przedsiębiorcę, a tym samym rodzi po jego stronie określone w ustawie z 23 września 2016 r. obowiązki informacyjne wobec konsumenta w zakresie pozasądowego rozwiązywania sporu.
Wyżej opisana regulacja wchodzi w życie z dniem 10 stycznia 2017 r. i będzie mieć zastosowanie w zakresie reklamacji składanych od tego dnia.
Źródło: www.dziennikustaw.gov.pl, stan z dnia 9 stycznia 2017 r.