Zasady aktualnie obowiązujące w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia z dnia 21 września 2001 r. wymagają zmiany ze względu na wprowadzenie delegacji ustawowej, wprowadzanej ustawą z dnia 25 czerwca 2009 r. o zmianie ustawy o przeciwdziałaniu wprowadzaniu do obrotu finansowego wartości majątkowych pochodzących z nielegalnych lub nieujawnionych źródeł oraz o przeciwdziałaniu finansowaniu terroryzmu oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 166, poz. 1317).

Nowe przepisy mają zapewnić przejrzystość w zakresie określenia trybu i formy gromadzenia oraz przekazywania informacji objętych przepisami ustawy. Dostosowują one wzór rejestru transakcji, o którym mowa w art. 8 ust. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 46, poz. 276 z późn. zm.), poprzez dodanie nowych informacji dotyczących danej operacji finansowej, jak i usuniecie obowiązku wprowadzania danych, które nie są konieczne do skutecznej analizy przeprowadzanych transakcji.

Projekt określa również sposób prowadzenia rejestru poprzez wskazanie formy papierowej i elektronicznej oraz sposób postępowania z korektami kart transakcji, a także określa wzór formularza i sposób przekazywania informacji, w sytuacji gdy dana instytucja obowiązana nie może wykonać części obowiązków określonych ustawowo mianem „środki bezpieczeństwa finansowego”. Poza tym nowe przepisy wprowadzają tryb przekazywania Generalnemu Inspektorowi Informacji Finansowej informacji z rejestru przy użyciu informatycznych nośników danych lub drogą teletransmisji.

Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line

Źródło: www.mf.gov.pl, stan z dnia 30 marca 2012 r.