Do polskiego prawa zaimplementowana została bowiem dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z 25 października 2011 r. w sprawie większej ochrony praw konsumentów.
Po wejściu w życie jesienią ustawy o prawach konsumentów polskie firmy staną się celem stowarzyszeń i osób szukających nieprawidłowości w ich umowach i regulaminach.
– Ustawa powinna zacząć obowiązywać 13 czerwca tego roku. Na ostatnim posiedzeniu podkomisji ustalono jednak, że od momentu opublikowania do czasu jej wejścia w życie powinny upłynąć trzy miesiące. W grę wchodzi więc wrzesień – zapowiada mecenas Joanna Affre z Accreo Legal.
Regulacja wprowadza nowe obowiązki dla firm prowadzących działalność na odległość, w tym przez internet, czyli m.in. dla biur podróży. Cena towaru lub usługi musi być podawana wraz z podatkami i kosztami transportu lub przesyłki. Biura będą zobowiązane do zamieszczenia na swojej stronie danych rejestrowych, adresu pocztowego, w tym tego do reklamacji, jeśli jest inny, oraz adresu e-mail, pod którym konsument może kontaktować się z przedsiębiorcą.
– Ponadto z formularzy zamówień będą musiały zniknąć domyślne opcje, które konsument musi odrzucić w celu uniknięcia dodatkowej płatności (np. domyślne zaznaczenie dodatkowego ubezpieczenia), wydłuży się także termin na odstąpienie od umowy do 14 dni – podkreśla mec. Affre.
Źródło: Dziennik Gazeta Prawna
Lista klauzul niedozwolonych będzie dłuższa
Choć od początku funkcjonowania rejestru klauzul niedozwolonych, czyli do 2002 r., trafiło do niego już ponad 5,6 tys. zapisów naruszających prawa konsumentów, wkrótce lista spęcznieje jeszcze bardziej.