Oznacza to, że pasażerowie podróżujący autokarami i autobusami będą korzystali z tych samych podstawowych standardów jakości na obszarze całej Unii. Dzięki przyjęciu rozporządzenia w sprawie praw pasażerów autobusów i autokarów unijny system ochrony pasażerów obejmować będzie obecnie wszystkie rodzaje transportu.
Nowe przepisy regulują kwestie praw przysługujących pasażerom w trakcie podróży na długich dystansach (tj. powyżej 250 km). Obejmują one między innymi:
- ochronę pasażerów w przypadku śmierci, obrażeń ciała lub strat w związku z wypadkiem drogowym. Wysokość odszkodowania będzie obliczana na podstawie mającego zastosowanie prawa krajowego, które nie może ustalać maksymalnego poziomu odszkodowania poniżej kwoty 220 000 euro na pasażera i 1200 euro na sztukę bagażu;
- ochronę natychmiastowych praktycznych potrzeb pasażerów w razie wypadku. Pomoc obejmuje w razie konieczności zakwaterowanie, żywność, ubiór, transport i zapewnienie pierwszej pomocy. Koszt zakwaterowania może być ograniczony do kwoty 80 euro za noc dla jednej osoby na okres maksymalnie dwóch nocy;
- bezpłatną konkretną pomoc dla osób niepełnosprawnych i osób o ograniczonej sprawności ruchowej zarówno w terminalach, jak i na pokładzie pojazdów, a także, w przypadku gdy jest to niezbędne, darmowy przewóz osób towarzyszących;
- zagwarantowanie zwrotu kosztów lub transportu alternatywnego w przypadku odwołania usługi transportowej lub opóźnienia przekraczającego 120 minut w stosunku do planowanego czasu odjazdu;
- odpowiednią pomoc (w postaci przekąsek, posiłków lub napojów) w przypadku odwołania usługi transportowej lub opóźnienia przekraczającego 90 minut, jeżeli podróż miała trwać ponad trzy godziny;
- w szczególności zobowiązanie przewoźników do zapewnienia pasażerom w takich sytuacjach, jeżeli to konieczne, kwoty na nocleg nieprzekraczającej 80 euro za noc dla jednej osoby na okres dwóch nocy, z wyjątkiem sytuacji, w których występują ekstremalne warunki pogodowe lub poważne klęski żywiołowe;
- zwrot 50% ceny biletu w przypadku opóźnienia przekraczającego 120 minut w stosunku do planowanego czasu odjazdu, odwołania podróży i jeżeli przewoźnik nie zaoferuje pasażerowi zwrotu kosztów lub transportu alternatywnego.
Ponadto pasażerom wszystkich rodzajów transportu przysługiwać będą poniższe prawa (niezależnie od tego, czy dystans podróży jest krótszy czy dłuższy niż 250 km):
- zakaz dyskryminacji pasażerów – pośredniej lub bezpośredniej – na podstawie obywatelstwa;
- niedyskryminowanie osób niepełnosprawnych lub osób o ograniczonej zdolności ruchowej, a także rekompensata finansowa za utratę lub zniszczenie urządzeń umożliwiających im poruszanie się w przypadku wypadku;
- minimalne zasady informowania pasażerów przed rozpoczęciem podróży i w trakcie jej trwania, a także udzielania informacji ogólnych na temat ich praw w terminalach i online;
- wprowadzenie mechanizmów rozpatrywania skarg przez przewoźników, które byłyby dostępne dla wszystkich pasażerów;
- ustanawianie niezależnych organów krajowych w każdym państwie członkowskim, które egzekwowałyby stosowanie rozporządzenia, i które mogłyby, w razie potrzeby, nakładać kary.
Państwa członkowskie przyjmą przepisy dotyczące sankcji mających zastosowanie w przypadku naruszeń przepisów niniejszego rozporządzenia i podejmą wszelkie niezbędne środki, aby zapewnić ich stosowanie. Przewidziane sankcje muszą być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające.
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady nr 181/2011 dotyczące praw pasażerów w transporcie autobusowym i autokarowym oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2006/2004 (Dz. U. UE. L. Nr 55, poz. 1) wejdzie w życie 20 marca 2011 r. a stosowane będzie od 1 marca 2013 r. Rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Artykuł pochodzi z programu System Informacji Prawnej LEX on-line