Takie stanowisko KRS ogłosiła w stosunku do projektu rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie stażu asystenckiego.
- Skoro staż asystencki ma być „oderwany” od aplikacji ogólnej, a za takim rozwiązaniem opowiadała się Krajowa Rada Sądownictwa, to konsekwencją tego powinno być powierzenie kształcenia stażystów prezesom sądów. Przekonuje o tym ten fragment uzasadnienie projektu, w którym podkreśla się, że staż asystencki nie powinien być traktowany jako szkolenie odpowiadające aplikacji ogólnej, a powinien służyć zaznajomieniu asystenta sędziego z organizacją i funkcjonowaniem sądownictwa oraz metodyką pracy sędziego - czytamy w opinii.
Natomiast wątpliwość KRS budzi paragraf 4 projektu rozporządzenia, który przewiduje powierzenie prowadzenia zajęć teoretycznych i praktycznych kierownikowi stażu, którym ma być kierownik szkolenia w sądzie okręgowym lub apelacyjnym (§ 3 projektu rozporządzenia). - Zajęcia teoretyczne i praktyczne może prowadzić każdy sędzia (sądu rejonowego, okręgowego, apelacyjnego), a nawet referendarz sądowy, w zależności od tego, czego dotyczy przedmiot zajęć. Ograniczenie kręgu osób prowadzących zajęcia wyłącznie do kierowników szkolenia może nie uwzględniać rzeczywistych potrzeb szkoleniowych w ramach stażu - stwierdza Rada.
Według KRS niejasna jest treść paragrafu 5 projektu rozporządzenia. - Nie jest jednoznaczne, czy wymiar zajęć teoretycznych i praktycznych wynoszący 32 godziny lekcyjne dotyczy całego roku trwania stażu asystenckiego, czy też jednego kwartału. Jeżeli zajęcia te miałyby trwać tylko 32 godziny lekcyjne w ciągu roku (czyli po 8 godzin lekcyjnych raz na kwartał), to budzi zasadniczą wątpliwość, czy w takim wymiarze czasowym możliwe jest zapoznanie asystenta zwłaszcza z metodyką pracy sędziego i podstawowymi regułami prowadzenia postępowań sądowych w sprawach cywilnych, karnych, rodzinnych, gospodarczych, pracy i ubezpieczeń społecznych, egzekucyjnych i wykonawczych oraz rejestrowych - napisano w opinii. Rada sugeruje w związku z tym zwiększenie wymiaru zajęć teoretycznych i praktycznych do 6 – 8 godzin w miesiącu, co w okresie 10 miesięcy stażu (z odliczeniem miesięcy urlopowych) dałoby 60 – 80 godzin zajęć, pozwalających na zrealizowanie celów szkoleniowych stażu.