Rada 17 listopada br. wydała opinię w sprawie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych.
Czytaj: Projekt MS: dyrektor sądu podwładnym ministra>>
Jak zauważa KRS, projekt zawiera propozycję wprowadzenia dla ministra sprawiedliwości pełnej swobody w zakresie obsady stanowisk dyrektorów sądów i wyłącza osoby zajmujące te stanowiska spod jakiejkolwiek kontroli organów sądu, przez co budzi poważne wątpliwości w zakresie zgodności z Konstytucją.
Zdaniem KRS, projekt wprowadzając pełną zależność dyrektora sądu od ministra sprawiedliwości i pozbawiając organy sądu wpływu na podejmowanie decyzji związanych z finansowaniem sądów prowadzi do sytuacji, w której funkcjonariusz władzy wykonawczej, posiadający pełnię kompetencji co do finansów sądu, nie będzie ograniczony jakimikolwiek decyzjami organów sądu.
- Minister sprawiedliwości będąc w istocie jedynym zwierzchnikiem dyrektora sądu faktycznie przejmie pełnię uprawnień w zakresie funkcjonowania sądu jako odrębnej instytucji – czytamy w opinii.
Krajowa Rada Sądownictwa stwierdza, że dla zachowania niezależności władzy sądowniczej i jej odrębności od pozostałych władz konieczne są odpowiednie regulacje ustrojowe gwarantujące sądom i organom sądów wpływ na działalność sądów objętą zakresem kompetencji dyrektora sądu. - Organy sądu powinny być wyposażone w odpowiednie kompetencje nadzorcze względem dyrektora sądu – czytamy w opinii.
Zdaniem Rady przedstawiony projekt zmierza do zwiększenia wpływu władzy wykonawczej na władzę sądowniczą i narusza zasadę niezależności i odrębności od władzy wykonawczej.