Z badań zrealizowanych przez Kantar Public na zlecenie Naczelnej Rady Adwokackiej wynika, że 87 proc. Polaków nie widzi potrzeby korzystania z pomocy prawnej. Znaczna część ankietowanych nie wie też, w jakich sytuacjach – poza salą sądową – można zwrócić się o pomoc do adwokata. Problem dostrzegają też m.in. notariusze -  od 9 lat, w każdą ostatnią sobotę listopada, organizują Dzień Otwarty Notariatu, podczas którego udzielają informacji prawnych i przedstawiają szczegółowo wybrane problemy prawne.  

 

Cena promocyjna: 103.2 zł

|

Cena regularna: 129 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł


Adwokat nie powinien być ostatnią deską ratunku

Naczelna Rada Adwokacka wskazuje, że kampania to odpowiedź na obserwacje z  codziennej praktyki adwokackiej.  - Dla większości Polaków adwokat jest ostatnią deską ratunku, a z jego pomocy korzystamy w ostatniej chwili, czyli na przykład, gdy otrzymujemy pozew sądowy. Wielu takim sytuacjom możemy przeciwdziałać. Świadomość swoich praw, obowiązków i możliwych konsekwencji prawnych, pozwala podejmować odpowiednie decyzje i zapobiegać pojawianiu się problemów - mówi adwokat Anisa Gnacikowska, zastępca sekretarza Naczelnej Rady Adwokackiej oraz koordynator kampanii. 

I dodaje, że celem kampanii jest zwiększenie świadomości prawnej Polaków oraz zachęcenie do zasięgania porad u adwokatów jeszcze przed podjęciem działania o charakterze prawnym.  Prawnicy przypominają, że mogą udzielać pomocy prawnej w różnych obszarach - nie tylko w zakresie prawa karnego, ale też prawa rodzinnego, pożyczek i kredytów, umów z pracodawcą, problemów z zakupami, sprzedażą czy reklamacją

Czytaj: 
Kancelarie odszkodowawcze kością w gardle samorządów prawniczych>>

Rosati: Świadczenie pomocy prawnej, to nie gra rynkowa​>>
​Kodeks etyczny radców prawnych do zmiany? - samorząd chce dyskusji>>
 

Pomoże portal internetowy 

W podnoszeniu świadomości dotyczącej pomocy prawnej ma pomóc m.in. portal internetowy AdwokatwKazdymPrzypadku.pl. Strona już działa, można na niej znaleźć szereg informacji o różnych sytuacjach, w których adwokat może klienta wspomóc, jak również opis przypadków, które mogą skończyć się poważnymi konsekwencjami prawnymi. Tematy to choćby: Jesteś na urlopie, a szef żąda twojego powrotu do pracy. Co robić?, Rozwiązanie umowy o pracę bywa skomplikowane. Kiedy potrzebna jest porada eksperta?, czy Odwołany lub opóźniony lot? Adwokat pomoże ci dojść twoich praw.

- Adwokat, podobnie jak lekarz, nie jest od tego, by klienta pocieszyć – tylko od tego, by pomóc mu dokładnie zdiagnozować jego sytuację, udzielić fachowej wiedzy i wypracować adekwatny sposób postępowania. Czasem będzie miał dla klienta optymistyczne informacje, czasem mniej - czytamy na portalu. 

Wśród zalet wymienione są m.in.:

  • Szybsze doprowadzenie do rozwiązania sytuacji, która w przeciwnym razie mogłaby się pogorszyć,
  • Unikanie wplątania się w kłopoty prawne, o których prawnik może powiedzieć wcześniej,
  • Poznanie swoich praw (choćby w przypadku wysokości odszkodowanie), a także długofalowych konsekwencji podejmowanych decyzji,
  • Zyskanie argumentów przydatnych w procesie negocjacji lub w sytuacjach spornych.


Miejsce - głównie internet

Dodatkowo w ramach kampanii pojawi się seria spotów video, zrealizowana z udziałem językoznawcy, prof. Jerzego Bralczyka. Słowo „adwokat” zostanie odmienione przez przypadki gramatyczne, aby kompleksowo przedstawić charakter pracy grupy zawodowej. Spoty prezentujące poszczególne przypadki będą publikowane cyklicznie w trakcie trwania projektu.

Kampania ma być prowadzona przede wszystkim w internecie i obejmować m.in. komunikację w mediach społecznościowych oraz współpracę z influencerami. Będą też tradycyjne formy promocji.

- Odbiorcy naszej kampanii są osobami aktywnie korzystającymi z mediów społecznościowych. Internet stanowi dla nich najważniejsze źródło informacji, dlatego to właśnie tą drogą pokierujemy nasze główne działania. Kampanię chcemy skierować do szerokiego grona odbiorców – zarówno młodych osób rozpoczynających dorosłe życie, przed którymi wiele nowych wyzwań, takich jak podpisanie pierwszej umowy z pracodawcą, wynajem czy kupno mieszkania, ale również do osób starszych, które już niejednokrotnie stykały się z kwestiami prawnymi - dodaje adwokat Gnacikowska. 

Kampania potrwa do końca roku, zaangażowane w nią będą też okręgowe rady adwokackie.