Tego typu wypowiedź jest przejawem skrajnej nieodpowiedzialności i braku podstawowej wiedzy z dziedziny tworzenia aktów prawnych. Przede wszystkim ustawa o diagnostyce laboratoryjnej nie reguluje dziesięciu różnych kwestii, a trzy kwestie i to proszę sobie wyobrazić nie różne a dotyczące jednej kwestii - diagnostyki laboratoryjnej . Zakres przedmiotowy dotyczy różnych zagadnień, a mianowicie zasad i warunków wykonywania czynności diagnostyki laboratoryjnej w medycznym laboratorium diagnostycznym, zasad i warunków wykonywania zawodu diagnosty laboratoryjnego oraz zasad organizacji i działania samorządu diagnostów laboratoryjnych.
Krajowa Izba Diagnostów Laboratoryjnych informuje Panią Prezes, iż w akcie prawnym można uregulować każdą kwestię, która nie jest przez prawo zabroniona, a uregulowanie której organ ustawodawczy uznaje za stosowne. Przebieg procesu legislacyjnego jest regulowany obowiązującymi przepisami prawnymi. Na różnych etapach tego procesu projekt aktu prawnego jest opracowywany i opiniowany przez legislatorów i pracowników merytorycznych (Rządowe Centrum Legislacji a następnie przez Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu RP i Biuro Legislacyjne Senatu RP i Biuro Analiz Sejmowych). Wypowiadanie wyżej wskazanych słów jest podważeniem wiedzy i solidności osób opiniujących pod względem legislacyjnym projekty aktów prawnych. W tym zakresie polecam Pani Prezes przejrzenie opinii legislatorów odnośnie ustawy o diagnostyce laboratoryjnej.
Pani Prezes podkreśla, iż nie można w jednym akcie prawnym zawierać przepisów dotyczących wykonywania zawodu i samorządu zawodowego. I tu powstaje pytanie - z jakiego aktu prawnego wynika zakaz, o którym mówi Pani Prezes. Jeszcze raz pragnę podkreślić, że przedmiot regulacji, czyli "kwestie aktem prawnym regulowane są określane w toku procesu legislacyjnego". Decyzja o tym czy przepisy dotyczące wykonywania zawodu i samorządu zawodowego znajdą się w oddzielnych aktach prawnych czy jednym akcie prawnym ma charakter czysto techniczny. Nie to jest w akcie prawnym ważne. Istotne jest to aby przepisy były jasne, klarowne, nie pozostawały ze sobą w sprzeczności i nie zawierały luk prawnych, a sam raport wskazuje, że ustawa o zawodzie lekarza i lekarza dentysty zawiera takich błędów kilkadziesiąt. Z tego punktu widzenia liczba aktów prawnych w których znajdują się regulacja ma znaczenie drugorzędne. Zaznaczam, że polskie prawo zna akty prawne, które regulują różnego rodzaju kwestie, np. ustawa o zakładach opieki zdrowotnej , która obok organizacji i funkcjonowania zakładów opieki zdrowotnej reguluje także prawa pacjenta, czas pracy czy szczególne uprawnienia pracowników zakładów opieki zdrowotnej. Podobnie ustawa o zawodach lekarza i lekarza dentysty, która reguluje nie tylko zasady wykonywania zawodu lekarza ale również prawa pacjenta.
Na zakończenie dodam, że ustawa o diagnostyce laboratoryjnej była przedmiotem badania przez Trybunał Konstytucyjny pod względem jej zgodności z Konstytucją RP. Zaznaczam, że co prawda Trybunał Konstytucyjny uznał niektóre przepisy ustawy za niezgodne z ustawą zasadniczą, nie mniej jednak zakres regulacji objętej ustawą nie został zakwestionowany.
Każdy człowiek, każda organizacja korzystając z wolności słowa może wypowiadać sądy jakie uznaje za stosowne. Wypowiadane słowa powinny być poparte argumentami , w tym wypadku natury prawnej i wypowiadane z uwzględnieniem zdrowego rozsądku. Zwłaszcza jeżeli wypowiada się Prezes Polskiego Towarzystwa Prawa Medycznego.
Z tych względów ostre słowa Pani Prezes są dla Krajowej Izby Diagnostów Laboratoryjnych co najmniej niezrozumiałe.
Z poważaniem
Krajowej Rady Diagnostów laboratoryjnych
(- ) Henryk Owczarek