Komisja Europejska postanowiła skierować do Trybunału Sprawiedliwości UE sprawę przeciwko Polsce w związku z niedopełnieniem obowiązku zgłoszenia krajowych środków transpozycji dyrektywy nr 2011/18/UE w sprawie interoperacyjności systemu kolei. Termin jej wdrożenia upłynął dnia 31 grudnia 2011 r.
Dyrektywa nr 2011/18/UE (Dz.U.UE.L.2011.57.21) zmienia dyrektywę nr 2008/57/WE w sprawie interoperacyjności (Dz.U.UE.L.2008.191.1), wprowadzając zmiany do opisu systemów kolejowych oraz określając procedury ich weryfikacji.
Komisja już wcześniej zwróciła się do Polski o podjęcie działań mających na celu zapewnienie przestrzegania przepisów dyrektywy nr 2011/18/UE. Na podstawie wyjaśnień przekazanych przez Polskę w lipcu 2012 r. Komisja stwierdziła, że Polska nie podjęła niezbędnych środków ani nie zawiadomiła Komisji o żadnych takich środkach.
Przepisy Unii Europejskiej w sprawie interoperacyjności kolei mają na celu poprawę konkurencyjności sektora kolejowego, na przykład poprzez umożliwienie łatwiejszego wymieniania się sprzętem kolejowym w całej Europie. Jest to możliwe dzięki ramom regulacyjnym służącym harmonizacji technicznej kolei europejskich oraz usuwaniu barier technicznych i administracyjnych, np. poprzez wspólne procedury wydawania zezwoleń w zakresie przekazywania infrastruktury kolejowej do eksploatacji.
Niewdrożenie dyrektywy może utrudnić swobodny przepływ komponentów i wyposażenia kolejowego na rynku UE, ponieważ krajowe organy wyznaczone do wykonywania procedur weryfikacyjnych nie stosują tych samych ram prawnych.
Opracowanie: Rafał Bułach, RPE WKP
Źródło: www.europa.eu/rapid, stan z dnia 25 października 2012 r.