Ciąg dalszy walki o metro. Do Krajowej Izby Odwoławczej trafiły odwołania Mostostalu Warszawa i China Overseas Engineering Group. Mimo że od wyboru zwycięskiej oferty na budowę centralnego odcinka II nitki warszawskiego metra minął miesiąc, walka o gigantyczny kontrakt nadal trwa. Po odrzuceniu przez komisję przetargową protestów zarówno China Overseas Engineering Group (konsorcjum z drugą najniższą ceną 4,49 mld zł brutto), jak i Mostostalu Warszawa (cena 4,97 mld zł), oba konsorcja złożyły odwołanie od tego rozstrzygnięcia do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO). Wyrok ma być znany w ciągu 15 dni.

Opinie ekspertów nie pozostawiają wątpliwości. Naruszono procedury przetargowe i mamy poważne przesłanki sądzić, że werdykt KIO będzie dla nas korzystny powiedział w Pulsie Biznesu Jarosław Popiołek, prezes Mostostalu Warszawa. W uzasadnieniu prawnym odwołania Mostostal wskazał głównie na to, że oferta zwycięskiego Astaldi Gulermak nie jest zabezpieczona wadium i że złożyła ją osoba nie posiadająca umocowania do działania w imieniu konsorcjum. Natomiast konsorcjum China Overseas Engineering Group, Mostostal zarzuca przedstawienie promes bankowych nie potwierdzających zdolności kredytowej zgodnie z wymaganiami zamawiającego (co ma skutkować brakiem pieniędzy na wykonanie inwestycji) oraz brak w ofercie podpisu osoby uprawnionej do jej złożenia.

Według kancelarii Barylski Olszewski Brzozowski, reprezentującej Chińczyków, uczestnicy konsorcjum dołączyli do oferty promesy wystawione przez Bank Of China, z których wynika, iż bank ocenia zdolność kredytową uczestników na wymaganym przez zamawiającego poziomie. - Zarzut protestujących, iż bank udzielił powołanych promes nie badając sytuacji kredytowej jest absurdalny. Protestujący nie przedstawił żadnych dowodów, na których opiera swoje twierdzenie twierdzi kancelaria. Zapewnia, że osoba, która reprezentowała konsorcjum miała do tego pełne uprawnienia - czytamy w Pulsie Biznesu. Zespół prawników w kancelarii Barylski Olszewski Brzozowski prowadzi mec. Andrzej Olszewski, wcześniej m.in, radca prawny i attache handlowy w Ambasadzie Rzeczpospolitej Polskiej w Nowym Jorku i członek rady nadzorczej Toyota Motor Poland.

(Źródło: Puls Biznesu/KW)