Duży ruch klientów kancelarii i biur miał powodować większe zanieczyszczanie i zaśmiecanie klatki schodowej, zużycie energii i ciepła na klatce oraz w drzwiach wejściowych, eksploatację zamków i domofonów. Przez to wspólnota miała płacić więcej za sprzątanie klatki schodowej i zużycie energii elektrycznej.
Właściciel lokalu zaskarżył uchwałę do sądu. Twierdził, że wspólnota nie udowodniła, by jego lokal generował większe koszty. Sąd Okręgowy w Lublinie roszczenie to oddalił. Wskazał, że podstawą ustalenia wyższych opłat z tytułu zarządu nieruchomością wspólną dla lokali użytkowych jest art. 12 ust. 3 ustawy o własności lokali. Zgodnie z nim uchwała właścicieli może ustalić zwiększone obciążenie właścicieli lokali użytkowych, jeżeli uzasadnia to sposób korzystania z tych lokali. SO uznał, że wspólnota udowodniła zwiększenie kosztów zarządu nieruchomością wspólną z powodu funkcjonowania kancelarii. A doświadczenie życiowe wskazuje, że samo istnienie lokalu użytkowego może zwiększać koszty.
Inaczej sprawę ocenił Sąd Apelacyjny w Lublinie, uchylając uchwałę w części zwiększającej zaliczkę dla lokalu Adama K. Uzasadnił, że art. 12 ust. 3 ustawy jest wyjątkiem od zasady, że wszyscy właściciele partycypują w wydatkach i ponoszą ciężary utrzymania nieruchomości wspólnej proporcjonalnie do udziałów. Zwiększenie zaliczki jest dopuszczalne tylko, gdy koszty eksploatacji lokalu użytkowego są faktycznie wyższe.Wspólnota nie może zwiększyć obciążeń właścicieli tylko dlatego, że nieruchomości są lokalami użytkowymi, chociaż w porównaniu z mieszkaniami w żaden sposób nie wpływają one na wzrost kosztów utrzymania wspólnej nieruchomości.
sygnatura akt I ACa 23/11
Źródło: Rzeczpospolita 27.04.2011