Janusz P. zwrócił się do Prokuratury Okręgowej w Gdańsku o udostępnienie informacji przekazanych jej przez podległe jednostki dotyczących praktyki orzeczniczej sądów na obszarze właściwości Sądu Okręgowego w Gdańsku. W odpowiedzi został poinformowany, że informacje te nie stanowią informacji publicznej, jako że mają charakter dokumentu wewnętrznego.

 

W odpowiedzi na skargę, w której Janusz P. zakwestionował słuszność tego stanowiska, Prokuratura wyjaśniła, że część dokumentów służących jedynie jej potrzebom, pomimo że związana są z jej działalnością, nie jest informacją publiczną i nie podlega ujawnieniu. Takie dokumenty wewnętrzne służą wyłącznie wymianie informacji, zgromadzeniu niezbędnych materiałów, uzgadnianiu poglądów i stanowisk. Mogą mieć przy tym dowolną formę, nie są także wiążące co do sposobu załatwienia sprawy, a w związku z tym nie są wyrazem stanowiska organu, które mogłoby zostać ujawnione na zewnątrz.

Sprawdź: Dostęp do informacji publicznej>>
 

Sąd Administracyjny w Gdańsku nie zgodził się z tymi argumentami i nakazał Prokuraturze potraktować żądanie skarżącego, jako dostęp do informacji publicznej.

Sąd zauważył, że w sytuacji, gdy przedmiotem żądania jest informacja publiczna będąca w posiadaniu podmiotu zobowiązanego do jej udostępnienia, nie stanowi przeszkody dla uwzględnienia wniosku fakt, że informacja nie została utrwalona w formie dokumentu urzędowego. Podlegające udostępnieniu dane publiczne to bowiem nie tylko treść i postać dokumentów urzędowych, ale również stanowiska w sprawach publicznych, treść innych wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej, informacja o stanie państwa, samorządów i ich jednostek organizacyjnych. Katalog przykładowych "danych publicznych" jest zatem otwarty, a w ustawie o dostępie do informacji publicznych nie została sprecyzowana definicja tej kategorii informacji.

Będące w posiadaniu organu przekazane przez prokuratorów prokuratur rejonowych informacje dotyczą działalności orzeczniczej sądów będących podmiotami zobligowanymi do udostępnienia informacji w tym zakresie. Skoro zatem informacją publiczną jest każda informacja wytworzona, przetworzona lub znajdująca się w posiadaniu władz publicznych, to również będąca w posiadaniu Prokuratora Okręgowego informacja o działalności orzeczniczej sądów. Stanowisko Prokuratora było zatem błędne, co oznacza, że zdaniem sądu powinien potraktować żądania skarżącego, jako wniosek o dostęp do informacji publicznej, której charakteru, tym razem nie może już kwestionować.

Wyrok WSA w Gdańsku z 12.02.2019 r. II SAB/Gd 133/18.