W wydanej właśnie książce Prowadzenie działalności gospodarczej przez fundacje. Studium prawne autorka stwierdza, że podczas gdy cele fundacji są stabilne i trwałe, cele przedsiębiorstwa powinny być zmienne i wzruszalne, po to, żeby mogło się ono dostosowywać do zmieniającej się sytuacji gospodarczej. Jednak trwałość i stabilność celów fundacji oraz nienaruszalność jej majątku mogą się stać wręcz nieocenione w obrocie gospodarczym. Brak wspólników chroni fundację przed wpływem osób trzecich na sposób jej funkcjonowania. Wszystkie organizacje typu korporacyjnego są z kolei bez przerwy rozliczane przez swoich członków. Spółki osobowe są nawet narażone na zakończenie działalności z powodu kłopotów finansowych wspólnika – gdy wierzyciel wspólnika wypowie jego udział w spółce (art. 58 § 1 pkt 5 k.s.h.). - Brak takiego niebezpieczeństwa w odniesieniu do fundacji, ze względu po prostu na brak wspólników i konstrukcji udziałowej, może się okazać bardzo użyteczny w obrocie. Tendencja do rozwijania niektórych rodzajów działalności w formie instytucji nonprofit albo przez odrębne przedsiębiorstwa zakładane i prowadzone przez instytucje nonprofit wiąże się również z istniejącą w pewnych dziedzinach działalności ułomnością kontraktową – czytamy we wstępie do książki.
Ja podkreśla jej wydawca, fundacje nie muszą być tylko instytucjami charytatywnymi, mogą prowadzić z powodzeniem działalność gospodarczą, co im samym daje niezależność, a może też być przydatne w biznesie ze względu na unikalną w prawie polskim kapitałową formę fundacji. W publikacji w szczególności omówiono:
• prawidłowe formułowanie statutu fundacji, zwłaszcza w zakresie relacji celu statutowego do działalności gospodarczej,
• kwestie podatkowe,
• prowadzenie działalności gospodarczej w formie fundacji z przedstawieniem korzyści podatkowych, ale też z zagrożeniami, które mogą powstać w związku z udziałem fundacji w biznesie,
• postępowanie w przypadku połączenia, przekształcenia, likwidacji albo postawienia fundacji w stan upadłości,
• udział fundacji w szerszych strukturach biznesowych: koncernach, holdingach, konsorcjach,
• odpłatną działalność statutową fundacji, które mają status organizacji pożytku publicznego.
W opracowaniu wskazano także rozwiązania dotyczące udziału fundacji w biznesie w innych krajach Unii Europejskiej oraz w USA.
Według autorki i wydawcy, książka jest skierowana przede wszystkim do członków organów fundacji, fundatorów. Zainteresuje również adwokatów, radców prawnych, doradców podatkowych, a także teoretyków prawa.