Jeśli ustawa zostanie uchwalona, przedsiębiorca zawieszający działalność gospodarczą ma być zwolniony ze wszystkich dokumentacyjnych i sprawozdawczych obowiązków, które nie są konieczne dla ustalenia jego zobowiązań wobec państwa lub osób prywatnych. Obecnie obowiązujące przepisy określające sytuację prawną przedsiębiorcy w okresie zawieszenia przez niego działalności gospodarczej stanowią, że przedsiębiorca nie jest zwolniony z obowiązków wynikających z ustawy o rachunkowości, czyli z: prowadzenia ksiąg rachunkowych, sporządzania, badania, składania w sądzie rejestrowym oraz składania do publikacji sprawozdania finansowego jak również sporządzania i składania sprawozdania z działalności. W spółkach kapitałowych zwyczajne zgromadzenie wspólników (zwyczajne walne zgromadzenie) odbywa się nawet, gdy działalność gospodarcza spółki w całym poprzedzającym okresie była zawieszona.
Proponowane przez komisję zmiany mają polegać na zwolnieniu w okresie zawieszenia działalności gospodarczej z obowiązków związanych z rachunkowością, czyli z: prowadzenia ksiąg rachunkowych, sporządzania, badania, składania w sądzie rejestrowym oraz składania do publikacji sprawozdania finansowego, jak również sporządzania i składania sprawozdania z działalności. Zwolnienie to dotyczyć ma tylko pełnego roku obrotowego, w którym trwa stan zawieszenia. W przypadku wystąpienia zdarzeń o charakterze majątkowym lub finansowym przedsiębiorca będzie zobowiązany do ujawnienia ich w księgach rachunkowych.
Jak można przeczytać w uzasadnieniu do ustawy, podstawowym skutkiem wprowadzenia zmiany będzie poprawa sytuacji przedsiębiorcy w okresie zawieszenia działalności gospodarczej przez eliminację zbędnych obowiązków, a ułatwienie czasowego wstrzymania działalności przez przedsiębiorcę ma przyczynić się do zmiany klimatu prowadzenia działalności gospodarczej na bardziej przyjazny i zachęcający do aktywizacji gospodarczej społeczeństwa. Usunięcie nieracjonalnych wymagań formalnych przyczyni się również – według autorów projektu - do poprawy klimatu inwestycyjnego. Dokładne określenie, z wykonywania jakich obowiązków przedsiębiorca jest zwolniony w okresie zawieszenia, usunie także pojawiające się w praktyce wątpliwości i rozbieżności.
Proponowane przez komisję zmiany mają polegać na zwolnieniu w okresie zawieszenia działalności gospodarczej z obowiązków związanych z rachunkowością, czyli z: prowadzenia ksiąg rachunkowych, sporządzania, badania, składania w sądzie rejestrowym oraz składania do publikacji sprawozdania finansowego, jak również sporządzania i składania sprawozdania z działalności. Zwolnienie to dotyczyć ma tylko pełnego roku obrotowego, w którym trwa stan zawieszenia. W przypadku wystąpienia zdarzeń o charakterze majątkowym lub finansowym przedsiębiorca będzie zobowiązany do ujawnienia ich w księgach rachunkowych.
Jak można przeczytać w uzasadnieniu do ustawy, podstawowym skutkiem wprowadzenia zmiany będzie poprawa sytuacji przedsiębiorcy w okresie zawieszenia działalności gospodarczej przez eliminację zbędnych obowiązków, a ułatwienie czasowego wstrzymania działalności przez przedsiębiorcę ma przyczynić się do zmiany klimatu prowadzenia działalności gospodarczej na bardziej przyjazny i zachęcający do aktywizacji gospodarczej społeczeństwa. Usunięcie nieracjonalnych wymagań formalnych przyczyni się również – według autorów projektu - do poprawy klimatu inwestycyjnego. Dokładne określenie, z wykonywania jakich obowiązków przedsiębiorca jest zwolniony w okresie zawieszenia, usunie także pojawiające się w praktyce wątpliwości i rozbieżności.