Zdaniem ekspertów MG konieczne jest wyeliminowanie niepotrzebnych zaświadczeń o wpisie do rejestru REGON dla przedsiębiorców - osób fizycznych. Dzięki temu właściciele firm unikną niepotrzebnych obowiązków i kosztów. Autorzy projektu za priorytetowe uznali otrzymywanie decyzji o nadaniu numeru NIP w formie elektronicznej. Dla sprawnego przeprowadzenia procedur elektronicznych niezbędny jest rozwój platformy ePUAP.
Kolejnym aspektem jest uporządkowanie obiegu dokumentów związanych z procedurą wpisu podmiotów do rejestru przedsiębiorców w KRS. Eksperci resortu gospodarki proponują, aby zgłoszenie rejestracyjne do ZUS nie było obowiązkowe, a informacje do urzędu statystycznego oraz skarbowego były wysyłane przez sądy rejestrowe już po ich otrzymaniu. Postulują także upoważnienie sądu rejestrowego do dokonywania wpisu numeru NIP do KRS.
W przypadku osób fizycznych urząd gminy przekazując dane z wniosku do innych instytucji będzie korzystać z podpisu elektronicznego. Zapewni to integralność przesyłanych danych elektronicznych oraz obniży koszty procedury rejestracyjnej. Łatwiejsze będzie też przekazywanie dokumentów związanych z zawieszaniem lub wznawianiem działalności gospodarczej.
Dokument przyjęty przez Kierownictwo MG zawiera także propozycję dotyczącą rozszerzenia zasady „jednego okienka” o nowe procedury. Przedsiębiorca wraz w wnioskiem o wpis będzie miał możliwość wybrania formy opodatkowania, rejestracji podatku od towarów i usług oraz zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych. Ponadto w dokumencie zawarto wskazanie, że przedsiębiorca ma prawo wpisać we wniosku późniejszy dzień zawieszenia lub wznowienia działalności gospodarczej niż dzień złożenia wniosku. Zaproponowano także wprowadzenie obowiązku przestrzegania tajemnicy skarbowej przez pracowników urzędów uczestniczących w przekazywaniu danych. Dotyczy to informacji zawartych we wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej i załącznikach.
Przedstawione rekomendacje dotyczą też rezygnacji z podawania rodzajów wykonywanej działalności gospodarczej za pomocą kodów PKD 2004. Eksperci MG przygotowali analizę funkcjonowania przepisów wdrażających tzw. „jedno okienko” na podstawie wystąpień organów samorządowych i rządowych, interpelacji poselskich, zapytań e-mailowych oraz bezpośrednich spotkań z przedsiębiorcami.
Będą zmiany w "jednym okienku"
Rozszerzenie możliwości jednego okienka, wyeliminowanie zaświadczeń o wpisie do rejestru REGON, umożliwienie wydania decyzji o nadaniu NIP w formie elektronicznej oraz uporządkowanie obiegu dokumentów to najważniejsze rekomendacje Ministerstwa Gospodarki do obowiązujących przepisów dotyczących jednego okienka. Przepisy ustanawiające tzw. jedno okienko weszły w życie 31 marca br. w formie znowelizowanej ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, Prawa działalności gospodarczej oraz rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie wzoru wniosku o wpis do ewidencji działalności gospodarczej. Zdaniem ekspertów i przedsiębiorców "jedno okienko" wprowadziło niepotrzebne zamieszanie i paradoksalnie wydłużyło czas oczekiwania na wpis do KRS.