W obecnie obowiązującym stanie prawnym sprawa wysokość przysługujących rzecznikom patentowym opłat za podejmowane przez nich czynności jest uregulowana w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z 2 grudnia 2003 r. w sprawie opłat za czynności rzeczników patentowych (Dz. U. Nr 212, poz. 2076, ze zm.). Akt ten ustala wysokość opłat w zakresie czynności podejmowanych w toku postępowania sądowego oraz spornego przed Urzędem Patentowym RP, które są podstawą zasądzenia kosztów zastępstwa. Dodatkowo w rozporządzeniu uregulowano wysokość stawek minimalnych, jakie są stosowane przez rzeczników patentowych wykonujących zawód w kancelarii patentowej lub na podstawie umowy cywilnoprawnej.

Fakt, że rozporządzenie reguluje kwestię stawek minimalnych pobieranych w stosunkach umownych między rzecznikiem patentowym a klientem został negatywnie oceniony przez Komisję Europejską, która w tym rozwiązaniu dopatruje się naruszenia zasady swobodnego przepływu usługodawców. Uchybienie tej traktatowej zasadzie ma polegać na wprowadzeniu nieuzasadnionego ograniczenia, utrudniającego nowym podmiotom wejście na rynek. Obowiązująca regulacja uniemożliwia również konkurowanie rzecznikom patentowym w zakresie cen za świadczone przez nich usługi.

Przygotowana przez rząd nowelizacja przepisów ustawy z 11 kwietnia 2001 r. o rzecznikach patentowych (Dz. U. 2016 r. poz. 221) ograniczy zakres stosowania przepisów o stawkach minimalnych do kwestii ustalania i zasądzania kosztów zastępstwa procesowego w postępowaniu przed organami wymiaru sprawiedliwości, jak i w postępowaniu spornym toczącym się przed Urzędem Patentowym RP. Tym samym określenie wysokości wynagrodzenia za usługi świadczone przez rzeczników patentowych będzie pozostawione do uregulowania samym stronom umowy.

W projekcie przewidziano 14-dniowe vacatio legis. Nowelizacja będzie teraz przedmiotem konsultacji publicznych.


Źródło: www.rcl.gov.pl