Rada Ministrów przyjęła we wtorek przedłożone przez ministra finansów założenia do projektu ustawy o zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi.
Jak podkreśla się w komunikacie opublikowanym po posiedzeniu rządu, nowe regulacje są niezbędne ze względu na konieczność wdrożenia do polskiego prawa dyrektywy unijnej 2011/61/UE w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (ZAFI) oraz innych regulacji wspólnotowych.
Rezultatem implementacji dyrektywy ZAFI będzie:
- poprawa pozycji polskich podmiotów prowadzących działalność polegającą na zbieraniu kapitału w celu jego wspólnego inwestowania przez wprowadzenie „jednolitego paszportu”; wprowadzenie takiego paszportu oznacza możliwości świadczenia usług w całej Unii Europejskiej – po uzyskaniu zezwolenia w Polsce;
- pobudzenie alternatywnych względem banków źródeł finansowania dla małych i średnich przedsiębiorstw dzięki umożliwieniu, w sposób zorganizowany, nowym podmiotom finansowania takich firm, a także dzięki lepszemu uregulowaniu funkcjonowania już działających funduszy finansujących MŚP;
- poszerzenie oferty inwestycyjnej na krajowym rynku kapitałowym przez wprowadzenie nowego produktu o standardzie europejskim;
- pobudzenie konkurencji na krajowym rynku kapitałowym przez możliwość oferowania usług nowym podmiotom (krajowym i zagranicznym).
W efekcie założono osiągnięcie zwiększenia skuteczności działania funduszy inwestycyjnych na krajowym i europejskim rynku usług finansowych.
Jak twierdzą autorzy projektu, proponowane rozwiązania sprzyjają uporządkowaniu krajowego rynku funduszy inwestycyjnych, bo tworzą jednolite zasady prowadzenia działalności polegającej na zbieraniu kapitału w celu jego wspólnego inwestowania, a jednocześnie istotnie nie ingerują w wypracowane w tym zakresie rozwiązania krajowe.
W założeniach przyjęto ponadto:
- uznanie za alternatywny fundusz inwestycyjny (AFI) specjalistycznego funduszu inwestycyjnego otwartego (SFIO) oraz funduszu inwestycyjnego zamkniętego (FIZ), a także spółek kapitałowych, spółek komandytowych i komandytowo-akcyjnych – o podobnym do SFIO i FIZ profilu działalności;
- określenie warunków i wymogów organizacyjnych prowadzenia działalności przez ZAFI działających na podstawie zezwolenia, w tym obowiązku opracowania polityki wynagrodzeń, zapobiegania występowaniu konfliktów interesów i ochrony informacji oraz zarządzania ryzykiem;
- wprowadzenia wymogu prowadzenia działalności przez krajowych ZAFI na podstawie zezwolenia Komisji Nadzoru Finansowego, z jednoczesną możliwością wykonywania działalności przez ZAFI, spełniających warunki przewidziane dyrektywą (niska wartość aktywów zarządzanych funduszy), wyłącznie po wpisie do rejestru ZAFI wykonujących działalność bez zezwolenia (wyłączenie to będzie dotyczyć ZAFI będących towarzystwami funduszy inwestycyjnych).