Projektowana nowelizacja ma m.in. zapewnić wykonywanie wyroków sądów administracyjnych, uprościć postępowania sądowe, zahamować napływ skarg kasacyjnych do Naczelnego Sądu Administracyjnego, uniemożliwić organom administracji wielokrotne wydawanie decyzji kasacyjnych.
Nowe przepisy mają m.in. uprawnić sądy do nakładania z urzędu grzywien za niewykonywanie wyroków. Dotychczas jest to możliwe tylko na wniosek strony. Proponowany nowy rodzaj postępowania przed wojewódzkimi sądami administracyjnymi miałby zahamować wielokrotne wydawanie przez organy orzekające w II instancji decyzji kasacyjnych przekazujących sprawę ponownie do I instancji. W efekcie sprawa, nadal nierozstrzygnięta merytorycznie, wędruje po urzędach.
W wyniku nowelizacji NSA uzyskałby szersze uprawnienia do tzw. orzekania reformatoryjnego, czyli do zmiany zaskarżonego orzeczenia WSA i merytorycznego rozstrzygnięcia sprawy. Obecnie jest to ograniczone do sytuacji wyjątkowych. Projekt przewiduje, że w każdym wypadku NSA będzie miał możliwość wydania orzeczenia reformatoryjnego. Orzekając reformatoryjnie, NSA nie przekazywałby sprawy sądowi I instancji do ponownego rozpoznania, ale sam rozstrzygałby ją merytorycznie.
Źródło: Rzeczpospolita