Obecna struktura administracji skarbowej

W obecnym stanie prawnym, w ramach resortu finansów funkcjonuje administracja podatkowa, Służba Celna i kontrola skarbowa, które posiadają strukturę terenową rozproszoną, skupioną w trzech niezależnie funkcjonujących pionach: administracja podatkowa (16 izb skarbowych oraz 400 urzędów skarbowych, w tym 20 wyspecjalizowanych urzędów skarbowych obsługujących tzw. „dużych podatników”), Służba Celna (16 izb celnych, 45 urzędów celnych wraz ze 143 oddziałami celnymi) oraz kontrola skarbowa (16 urzędów kontroli skarbowej).

Konsekwencją ustanowienia od 1 marca 2017 r. Krajowej Administracji Skarbowej w miejsce dotychczas funkcjonujących pionów, jest delegacja dla ministra rozwoju i finansów do określenia w drodze rozporządzenia, terytorialnego zasięgu działania oraz siedziby dyrektorów izb administracji skarbowej, naczelników urzędów skarbowych, naczelników urzędów celno-skarbowych, a także siedziby dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, uwzględniając potrzebę właściwej organizacji wykonywania zadań organów KAS.

Dyrektorzy izb administracji skarbowej

Jak wynika z ustawy Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej, izba skarbowa w ramach KAS kontynuuje działalność i staje się izbą administracji skarbowej, którą łączy się z mającymi siedzibę w tym samym województwie, izbą celną i urzędem kontroli skarbowej.  Biorąc powyższe pod uwagę, projekt rozporządzenia przewiduje określenie siedzib i terytorialnego zasięgu działania dyrektorów izb administracji skarbowych w sposób analogiczny jak miało to miejsce w przypadku dyrektorów izb skarbowych. Oznacza to, że terytorialny zasięg działania poszczególnych dyrektorów izb administracji skarbowej będzie obejmował województwo, na obszarze którego mieszczą się siedziby poszczególnych podległych mu naczelników urzędów skarbowych i naczelników urzędów celno-skarbowych.

Naczelnicy urzędów skarbowych

Projekt rozporządzenia, co do zasady, przewiduje również utrzymanie dotychczasowych siedzib i terytorialnego zasięgu działania naczelników urzędów skarbowych, jednakże nie wymienia siedzib i terytorialnego zasięgu działania naczelników właściwych wyłącznie w zakresie określonej kategorii podatników i płatników oraz wyznaczonych do wykonywania niektórych zadań należących do innych naczelników urzędów skarbowych, którzy zostaną określeni w odrębnych rozporządzeniach. W załączniku nr 2 wymieniono również tych naczelników urzędów skarbowych, którzy na podstawie obecnie obowiązujących przepisów nie wykonują zadań egzekucji administracyjnej należności pieniężnych. W konsekwencji powyższego, przedmiotowy projekt nie wskazuje również terytorialnego zasięgu działania niektórych naczelników urzędów skarbowych, właściwych w zakresie wykonywania zadań egzekucji administracyjnej należności pieniężnej, należących do zadań innych naczelników urzędów skarbowych.

Ponadto, w stosunku do obecnie obowiązującego rozporządzenia, w obecnym projekcie uwzględniono dodatkowo zmiany, jakie w zakresie tworzenia, łączenia, dzielenia lub zmiany statusu jednostek samorządu terytorialnego przyniosły w latach 2013 - 2016 rozporządzenia Rady Ministrów. Uwzględnia też wnioski niektórych dyrektorów izb skarbowych, którzy zgłosili konieczność uwzględnienia w określanym terytorialnym zasięgu działania naczelników urzędów skarbowych, zmian wynikających z wejścia w życie przepisów mających wpływ na ten zasięg, uchwał rad miejskich i gminnych zmieniających nazwy miejscowości lub ich części, nazw ulic, a także z potrzeby sprostowania dostrzeżonych błędów w obecnie obowiązującym w tym zakresie rozporządzeniu. Zmiany te mają charakter formalny i nie mają wpływu na dotychczasowy terytorialny zasięg działania naczelników ww. urzędów skarbowych.

Dodatkowo, mając na uwadze, że niektóre przepisy odrębne określają w sposób szczególny właściwość miejscową Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa-Śródmieście, projekt nowego rozporządzenia, w odróżnieniu od obecnie obowiązującego w tym zakresie, wskazuje zasięg działania ww. organu na terytorium całego kraju w sprawach z zakresu określonego w odrębnych przepisach.

Naczelnicy urzędów celno-skarbowych

Załącznik Nr 3 projektu rozporządzenia zawiera wykaz naczelników urzędów celno-skarbowych wraz z określoną siedzibą i terytorialnym zasięgiem ich działania. Urzędy celno-skarbowe zastąpią dotychczasowe urzędy celne i urzędy kontroli skarbowej. Przy czym zostanie utworzony jeden urząd celno-skarbowy w każdym województwie, którego terytorialny zasięg działania będzie obejmować teren całego województwa. Co do zasady, siedziby urzędów celno-skarbowych zostaną wyznaczone w miastach, w których aktualnie znajdują się siedziby izb celnych. Jedyny wyjątek będzie dotyczył Izby Celnej w Rzepinie. Siedziba Lubuskiego Urzędu Celno-Skarbowego została wyznaczona w Gorzowie Wielkopolskim, natomiast w Rzepinie zlokalizowana zostanie delegatura urzędu celno-skarbowego. Ponadto w skład urzędu celno-skarbowego będą wchodziły delegatury, które przejmą lokalizacje zajmowane aktualnie przez urzędy celne oraz przez Izbę Celną w Rzepinie.

Krajowa Informacja Skarbowa

Z uwagi na wyodrębnienie organizacyjne Krajowej Informacji Skarbowej oraz utworzenie nowego organu KAS, którym będzie dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, w projekcie rozporządzenia wprowadzono przepis określający siedzibę tego organu w Bielsku-Białej i terytorialny zasięg jego działania - obszar całego kraju.

Więcej informacji i narzędzi znajdziesz w programie
Vademecum Głównego Księgowego
Bądź na bieżąco ze zmianami prawnymi i korzystaj z aktualnych materiałów