Rezultaty akcji promocyjnych łatwiej zmierzyć w przypadku reklamy, znacznie trudniej w odniesieniu do public relations, gdzie efekty są widoczne w dłużej, czasem nawet kilkuletniej perspektywie. Tak czy inaczej, aby działania promocyjne były efektywne, to już na etapie doboru konkretnych instrumentów po pierwsze należy ustalić na jaki wynik liczymy, a po drugie w jaki sposób będzie weryfikowana ich skuteczność. Po upływie czasu przewidzianego w harmonogramie kampanii promocyjnej na poszczególne jej etapy należy przeanalizować wyniki i w razie potrzeby dokonać korekt.
Warto mieć na uwadze to, że wskaźniki efektywności działania poszczególnych instrumentów promocyjnych to wyrażony za pomocą liczb wynik, osobną rzeczą jest przełożenie tego rezultatu na sprzedaż czyli pozyskanie nowych klientów. I tak na przykład jeśli mamy do czynienia z nowo powstałą kancelarią, której zależy aby zaistnieć w świadomości potencjalnych klientów i promuje się poprzez stronę internetową oraz publikowanie artykułów w lokalnym portalu internetowym i regionalnym dzienniku, może analizować statystyki odwiedzin na stronie oraz liczbę odsłon artykułu w portalu internetowym. Te liczby jednak nie odpowiadają na pytanie o skuteczność w zakresie sprzedaży. Dlatego każdego nowego klienta lub osobę zainteresowaną współpracą należy zapytać, skąd dowiedziała się o kancelarii - dopiero taka wiedza pozwoli uzyskać odpowiedź na pytanie, które instrumenty promocyjne najskuteczniej wpływają na sprzedaż.
W zależności od tego, jaki instrument promocji ma być oceniany pod kątem skuteczności możemy posługiwać się różnego rodzaju wskaźnikami. Przykładowo, w przypadku publikacji w mediach (tradycyjnych i elektronicznych) dostarcza ich monitoring mediów lub liczba osób, które przeczytały artykuł w serwisie internetowym, a jeśli chodzi o strony internetowe i newslettery - moduły analityczne.
Dowiedz się więcej z książki | |
Ustawa o doradztwie podatkowym. Komentarz
|