Chodziło o podatnika zajmującego się rozliczaniem transakcji zawieranych na rynku regulowanym giełdowym i pozagiełdowym. Przedmiotem tych transakcji jest m.in. energia elektryczna. Podatnik nie dokonuje transakcji sprzedaży i zakupu. Jednak ze względu na specyfikę pracy ostatecznie występuje jako sprzedawca i nabywca w wystawianych fakturach.
Mechanizm odwróconego obciążenia VAT
Do rozliczenia transakcji krajowych dotyczących energii elektrycznej podatnik chciał zastosować mechanizm odwróconego obciążenia VAT. Powoływał się na regulacje zawarte w dyrektywie 2006/112/WE, chcąc zastosować je wprost. Przy czym zwracał uwagę, że takie rozwiązanie zapobiegałoby oszustwom i wyłudzeniom podatkowym.
Zobacz również: Odwrotne obciążenie w dostawach krajowych - towary z załącznika nr 11 >>
Oszustwo podatkowe - prawo do odliczenia VAT >>
Innego zdania jednak był minister finansów, który w interpretacji indywidualnej podkreślił, że mechanizm odwróconego obciążenia VAT jest wyjątkiem od generalnej zasady opodatkowania wyrażonej w tej samej dyrektywie. Ponadto fiskus wskazał, że energia elektryczna nie została wymieniona w załączniku nr 11 do ustawy VAT, zawierającym wykaz towarów, dla dostaw których jest możliwe zastosowanie mechanizmu odwróconego obciążenia.
Cena promocyjna: 135.2 zł
|Cena regularna: 169 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: zł
Częściowe zaimplementowanie regulacji unijnych
Ze zdaniem organu zgodziły się sądy administracyjne. Najpierw Wojewódzki Sąd Administracyjny (III SA/Wa 745/16) wskazał, że polski ustawodawca, wprowadzając mechanizm odwróconego obciążenia VAT, skorzystał z możliwości prawnej, uczynienia podatnikiem odbiorcy dostawy, ale jedynie w odniesieniu do towarów wymienionych w załączniku nr 11.
27 listopada br. Naczelny Sąd Administracyjny (FSK 1826/16) aprobując stanowisko WSA podkreślił, że art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT nie dotyczy energii elektrycznej. Natomiast powoływanie się wprost na regulacje dyrektywy jest możliwe tylko wtedy, gdy nie zostały one zaimplementowane do krajowego ustawodawstwa lub zostało to zrobione błędnie. Przy czym NSA wyjaśnił, że polski ustawodawca skorzystał z możliwości dobrowolnego i czasowego wprowadzenia tych norm unijnych, które dotyczą mechanizmu odwróconego obciążenia VAT.
Zobacz również: Nowa matryca stawek przyniesie też podwyżkę VAT >>
MF zapowiada likwidację w 2019 r. niektórych deklaracji VAT >>
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.