Przykładem takich „chwytów” może być stworzenie stresującej sytuacji, np. poprzez prowadzenie rozmów w nieprzyjaznych warunkach (hałas, ruch, obecność niepożądanych osób). Z kolei ataki personalne – wyśmiewanie, wytykanie minusów i słabości czy podkreślanie błędów oraz wszelkiego rodzaju złośliwe aluzje - służą wywołaniu w rozmówcy stanu niepewności i poczucia niższości. Stosowanie strategii na przemian dobrego i złego traktowania zakłada, że po wyrządzeniu przykrości przejście do przyjaznego traktowania wywoła zwiększoną tendencję do zgody, ponieważ faza „negatywna” zmiękczy opór.
Inny sposób manipulacji to stosowanie groźby, które ma na celu wywołanie określonego zachowania odbiorcy. Jest to polecenie połączone w wyraźnym określeniem konsekwencji braku jego wykonania. Należy jednak pamiętać, że im silniejsze stosuje się groźby, tym wyższe prawdopodobieństwo wytworzenia sytuacji bardzo niekorzystnej dla negocjacji.
Na przeciwnym biegunie leżą techniki manipulacyjne polegające na wkradanie się w łaski rozmówcy, poprzez zdobywanie jego sympatii. Najpowszechniejszym sposobem jest nieszczery komplement. Podnoszenie cudzej wartości bywa bardzo skuteczne, zwłaszcza gdy jest stosowane w wyczuciem, a treść komplementu pokrywa się z oczekiwaniami lub marzeniami rozmówcy. Reakcją na komplement jest pozytywna modyfikacja postawy osoby chwalonej wobec osoby chwalącej. Nieumiejętne stosowanie tej strategii i dostrzeżenie przez rozmówcę, że komplement jest oderwany od rzeczywistości może jednak narazić na utratę zaufania. Strategia ta może również przyjąć formę samopochwały – eksponowaniu własnych mocnych stron lub posiadanych wpływów. Podobnie działa lekka samokrytyka, czyli umniejszanie swoich kompetencji po to, by wyeksponować zalety rozmówcy i zyskać jego sympatię.
Wreszcie można spotkać się z konformistycznym manipulowaniem, które polega na okazywaniu pełnej zgody i aprobaty dla argumentów rozmówcy, a w rzeczywistości myśleniu i robieniu czegoś zupełnie innego, zgodnego z prawdziwymi przekonaniami.
Opracowano na podstawie Z. Nęcki, Negocjacje w biznesie, Wydawnictwo Profesjonalnej Szkoły Biznesu, Kraków 1994 r.