Pytanie
Osoba prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą na PKPiR oraz będąca jednocześnie wspólnikiem spółki cywilnej zakupiła do jednoosobowej działalności drona, który będzie używany przy prowadzeniu tej działalności. Zakup został dokonany indywidualnie, nie było na niego faktury tylko dokument WZ na kwotę 6000 zł. Został on zakupiony na raty. Nie było możliwości uzyskania faktury przy zakupie na raty tylko WZ.
Czy jest możliwość zamortyzowania drona w sposób jednorazowy, czy ma tutaj znaczenie że jest to zakup na raty?
Czy kosztem będzie amortyzacja po wpisaniu drona do ewidencji środków trwałych?
Jaka byłaby odpowiednia stawka amortyzacji?
Czy sytuacja wyglądałaby to inaczej, gdyby był to zakup na fakturę na firmę?
Odpowiedź
Dron to śmigłowiec, zaliczany do KŚT 781 i jest możliwa jego jednorazowa amortyzacja.
Uzasadnienie
Dron z kamerą jest śmigłowcem (porusza się bowiem jako pojazd cięższy od powietrza dzięki sile nośnej wytwarzanej przy użyciu wirników). Powinien zatem zostać zaliczony do KST 781 ze stawką amortyzacji 14 proc. (zob. pkt 07 załącznika nr 1 do ustawy z 26 lipca 1991 o podatku dochodowym od osób fizycznych - dalej u.p.d.o.f.).
Możliwe zatem jest dokonanie amortyzacji drona jednorazowo, w ramach pomocy de minimis (art. 22k ust. 7 u.p.d.o.f.). Wartością początkową będzie cena jego nabycia (art. 22g ust. 3 u.p.d.o.f.).
Niemniej jednak problematyczne może być ustalenie wartości początkowej bez faktury lub innego dowodu zakupu. Należałoby w tym celu posłużyć się innymi dokumentami (umową, potwierdzeniem zapłaty ceny, dokumentem WZ). Przede wszystkim jednak należy ustalić, dlaczego sprzedawca nie może wystawić faktury - być może sprzedaż ratalna została zorganizowana w ten sposób, że do czasu spłaty rat własność drona pozostaje przy sprzedawcy (albo finansującym banku). W takim przypadku nie będzie możliwa amortyzacja, bowiem podlegają jej składniki majątku stanowiące choćby częściową własność przedsiębiorcy (art. 22a ust. 1 u.p.d.o.f.). W przeciwnym razie należałoby uzyskać od sprzedawcy fakturę lub choćby rachunek.
Nie ma przy tym znaczenia, czy zakup był prywatnie czy na firmę - jednoosobowy przedsiębiorca posiada jeden majątek, i może wykorzystywać go również w prowadzonej działalności gospodarczej.
Należy jeszcze zaznaczyć, że ratalny sposób zapłaty może skutkować koniecznością korekty kosztów z tytułu jednorazowego odpisu amortyzacyjnego. Jeżeli bowiem termin płatności raty jest dłuższy niż 60 dni dokonuje się zmniejszenia kosztów uzyskania przychodów o część niezapłaconą jeszcze z upływem 90 dni od daty zaliczenia odpisu do kosztów uzyskania przychodów, o ile zapłata nie została uregulowana w tym terminie (art. 24d ust. 2, 6, 7 u.p.d.o.f.). Zatem po 90 dniach konieczna będzie korekta kosztów z tytułu odpisu a następnie ujmowanie ich z powrotem w miarę płatności rat.