Resort finansów co chwilę ogłasza kolejne zmiany w podatkach i rachunkowości. Zapowiada, że będzie prościej. Księgowi i doradcy podatkowi są jednak innego zdania. Uważają np., że planowana nowelizacja ustawy o VAT wymusi konieczność nieustającej weryfikacji i korygowania złożonych plików. Problemem jest też termin zmian – nowe zasady mają dotyczyć jeszcze kwietnia. Nie będzie więc zupełnie czasu, by się do nich przygotować.
Pisaliśmy o tym m.in. w artykule pt. Planowane uproszczenia jeszcze bardziej skomplikują rozliczenia VAT >>
Problematyczne stosowanie prawa podatkowego
Stosowanie prawa podatkowego jest coraz bardziej skomplikowane. Ostatnie 30 lat obowiązywania w Polsce prawa podatkowego to setki nowelizacji i tysiące stron przepisów, trudnych do przyswojenia i jeszcze trudniejszych w stosowaniu.
- Z chwilą uchwalenia w 1993 r. ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym ten akt prawny liczył zaledwie 56 artykułów. Obecnie obowiązująca ustawa o VAT liczy już 176 rozbudowanych i wielostopniowych artykułów, a poza tym należałoby uwzględnić także niezliczone i odnoszące się do tej materii interpretacje podatkowe i bogate orzecznictwo, tak sądów wojewódzkich, jak i Naczelnego Sądu Administracyjnego. A przecież podatnika nie obowiązuje jedynie ustawa o VAT, bo przecież przepisy o podatkach dochodowych czy nawet przepisy o podatkach lokalnych, zmieniają się równie często a ich zmiana generuje rozliczne problemy – zauważa Robert Gniezdzia, radca prawny, partner w kancelarii Chmielniak Adwokaci.
Czytaj w LEX: Jak przejść z papierowego do nowoczesnego biura rachunkowego - nowe technologie w biurze rachunkowym >
Zwraca także uwagę, że zmienność prawa podatkowego oraz, co gorsza jego przeregulowanie powoduje, że podatnicy, ale i profesjonalni doradcy, nie są pewni w jaki sposób to prawo zastosować, aby nie narazić się na ryzyko zakwestionowania przez organ kontrolny przyjętych przez podatnika rozwiązań.
Przepisy wchodzą z dnia na dzień
Problematyczny okazuje się też czas, w którym przepisy wchodzą w życie. Okazuje się, że już połowa ustaw podatkowych przyjmowana jest bez odpowiedniego vacatio legis. Chodzi o czas, jaki prawodawca daje podatnikowi na wdrożenie zmian (od publikacji w Dzienniku Ustaw do wejścia w życie). Zmiany na ostatnią chwilę stały się zmorą podatników. W 2020 roku vacatio legis w ustawach podatkowych wynosiło zaledwie 14,8 dnia – to najmniej od 2012 roku i jeden z najniższych wyników ostatnich dwóch dekad. Co więcej, w zeszłym roku aż 50 proc. ustaw podatkowych (cztery z ośmiu) miało vacatio legis krótsze niż 14 dni (2, 5, 10 i 11 dni). Jeszcze bardziej jaskrawo wygląda skracanie się vacatio legis w podatkowych rozporządzeniach.
Zobacz również: Zmiany w podatkach wchodzą w życie niemal z dnia na dzień >>
Na problem zbyt krótkiego vacatio legis zwraca uwagę Beata Boruszkowska, księgowa, właścicielka biura rachunkowego Beata. Jej zdaniem, przedsiębiorcy każdego dnia mają tysiące innych problemów związanych stricte z ich działalnością – wykonaniem zlecenia, pozyskaniem zlecenia, nieoczekiwanymi awariami, kłopotami z pracownikami, brakiem pracowników. W efekcie wychodzi na to, że albo cały czas próbują zmierzyć się z wdrożeniem obowiązujących przepisów i jeszcze z ich zmianami, albo skupiają się na prowadzeniu biznesu.
- Nowy plik JPK i nowe kody GTU pięknie pokazały sytuację, jak przedsiębiorca został pozostawiony sam sobie. Ma oznaczać transakcje kodami, ale nie wie, kiedy, i jak i czy jego w ogóle to dotyczy. Część przedsiębiorców dopiero w tym momencie dowiedziała się, że ich usługi powinny być sklasyfikowane pod względem np. PKWiU, bo tylko wtedy mogą precyzyjnie określić swoje obowiązki – zaznacza Beata Boruszkowska.
Zobacz w LEX: Korekta nowego JPK_VAT (JPK_V7M/JPK_V7K) - szkolenie online >
Cena promocyjna: 59.99 zł
|Cena regularna: 80 zł
|Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 0 zł
Problemów, zwłaszcza teraz w czasie epidemii, dostarcza też fakt, że podatnicy mają utrudniony kontakt ze skarbówką. Większość spraw związanych z podatkami można co prawda załatwić online, przez system e-Urząd Skarbowy. Wizytę osobistą w urzędzie najlepiej jednak umawiać wcześniej. Można to zrobić na stronie podatki.gov.pl. Bez umawiania wizyty dokumenty można złożyć w urnie wystawionej w urzędzie (bez potwierdzenia odbioru) lub w punkcie podawczym.
Ankieta – Koronawirus a branża księgowo-podatkowa
Podobnych wyzwań przed księgowymi i doradcami podatkowymi stoi więcej. Zapraszamy zatem do udziału w badaniu LEXOMETR Prawno-Gospodarczy.
Wydawnictwo Wolters Kluwer pod patronatem merytorycznym redakcji Przeglądu Podatkowego, LEX Księgowość, LEX Finanse i LEX Biuro Rachunkowe przygotowało drugą edycję badania LEXOMETR Prawno-Gospodarczy, czyli ankietę badającą wpływ pandemii koronawirusa na branżę księgowo-podatkową. Jej celem jest zebranie informacji o występujących problemach, wątpliwościach i niepokojach związanych z pandemią, które pozwolą na opracowanie raportu o stanie branży i porównanie ich z rokiem ubiegłym.
Zobacz w LEX: Compliance w biurze rachunkowym - szkolenie online >
Ankieta przeznaczona jest dla osób zarządzających, pracowników sektora księgowo-podatkowego oraz pracowników działów księgowości. Jak podkreślają autorzy badania, duża liczba odpowiedzi pozwoli na opracowanie wiarygodnego raportu i wartościowych rekomendacji dla branży.
Ankieta jest anonimowa i dostępna tutaj >>
Dla osób, które wypełnią i wyślą skończoną ankietę, czeka nagroda w postaci e-booka z odpowiedziami na najczęściej zadawane pytania, dotyczące uzyskanej pomocy w związku z COVID-19, oraz dostęp do pełnej wersji raportu, który zostanie udostępniony po opracowaniu wyników.
-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Linki w tekście artykułu mogą odsyłać bezpośrednio do odpowiednich dokumentów w programie LEX. Aby móc przeglądać te dokumenty, konieczne jest zalogowanie się do programu. Dostęp do treści dokumentów w programie LEX jest zależny od posiadanych licencji.