Pytanie
Otrzymałam dofinansowanie z Urzędu Pracy, ujęłam kwotę VAT w rejestrach i dokonałam zwrotu tej kwoty na konto PUP. Pracownik PUP poinformował mnie, że jest to kwota nieprawidłowa i mam wykazać ją w zaokrągleniu.
Czy muszę zaokrąglać kwotę, jeśli w rejestrach wskazana jest prawidłowo, a zaokrągleń dokonuję dopiero podliczając całość i przenosząc kwoty na deklarację?
Odpowiedź
Istotnie zaokrągleń kwot podatku w deklaracji dokonuje się dopiero podliczając całość zakupów związanych z całą działalnością gospodarczą (a więc zakupów refundowanych i innych, tj. wynikających z zaangażowania środków własnych).
Zasady zaokrąglania kwot w deklaracji adresowane są do podatników i organów podatkowych, nie zaś do urzędów pracy, które otrzymują zwrot odliczonego przez podatnika podatku naliczonego.
Uzasadnienie
Z § 4 ust. 2 pkt 6 rozporządzenia ministra pracy i polityki społecznej z 23 kwietnia 2012 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy dla skierowanego bezrobotnego oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej - dalej rozporządzenie, umowa o refundację (zawierana ze starostą) powinna zawierać m.in. zobowiązanie podmiotu, przedszkola, szkoły lub producenta rolnego do zwrotu równowartości odliczonego lub zwróconego, zgodnie z ustawą z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - dalej u.p.t.u., podatku naliczonego dotyczącego zakupionych towarów i usług w ramach przyznanej refundacji, w terminie:
- określonym w umowie o refundację, nie dłuższym jednak niż 90 dni od dnia złożenia przez podmiot, przedszkole, szkołę lub producenta rolnego deklaracji podatkowej dotyczącej podatku od towarów i usług, w której wykazano kwotę podatku naliczonego z tego tytułu - w przypadku gdy z deklaracji za dany okres rozliczeniowy wynika kwota podatku podlegająca wpłacie do urzędu skarbowego lub kwota do przeniesienia na następny okres rozliczeniowy,
- 30 dni od dnia dokonania przez urząd skarbowy zwrotu podatku na rzecz podmiotu, przedszkola, szkoły lub producenta rolnego - w przypadku gdy z deklaracji podatkowej dotyczącej podatku od towarów i usług, w której wykazano kwotę podatku naliczonego z tego tytułu, za dany okres rozliczeniowy wynika kwota do zwrotu.
Również w § 5 ust. 5 rozporządzenia wskazano, że w związku z przedkładanym przez dany podmiot (który uzyskał dofinansowanie) rozliczeniem – podmiot ten składa informację, czy przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego zawartego w wykazywanych wydatkach lub prawo do zwrotu podatku naliczonego.
Skoro zatem podatnik mógł odliczyć VAT, to samą kwotę VAT zwraca do urzędu pracy.
Faktem jest, że inne są zasady zaokrąglania na fakturach i w deklaracjach, tj.::
- zgodnie z art. 63 § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa - dalej o.p., odstawy opodatkowania, kwoty podatków, odsetki za zwłokę, opłaty prolongacyjne, oprocentowanie nadpłat oraz wynagrodzenia przysługujące płatnikom i inkasentom zaokrągla się do pełnych złotych w ten sposób, że końcówki kwot wynoszące mniej niż 50 groszy pomija się, a końcówki kwot wynoszące 50 i więcej groszy podwyższa się do pełnych złotych, z zastrzeżeniem nie mającym zastosowania w VAT,
- zgodnie z art. 106e ust. 11 u.p.t.u. na fakturach kwoty podatku wykazuje się w złotych. Kwoty podatku wyrażone w walucie obcej wykazuje się w złotych przy zastosowaniu zasad przeliczania na złote przyjętych dla przeliczania kwot stosowanych do określenia podstawy opodatkowania. Kwoty wykazywane w fakturze zaokrągla się do pełnych groszy, przy czym końcówki poniżej 0,5 grosza pomija się, a końcówki od 0,5 grosza zaokrągla się do 1 grosza.
Istotnie jednak zaokrągleń w deklaracji dokonuje się dopiero podliczając całość zakupów związanych z całą działalnością gospodarczą (a więc tych refundowanych i wynikających ze środków własnych).
Przepis art. 63 § 1 o.p. jest adresowany zatem do podatników i organów podatkowych, nie zaś do urzędów pracy, które otrzymują zwrot odliczonego przez podatnika podatku naliczonego.
Ewentualnie jedynie wówczas, gdy podatnik w deklaracji wykazał tylko zakupy sfinansowane z refundacji, to rozumowanie pracownika urzędu pracy byłoby prawidłowe. W przeciwnym razie (np. 10 faktur zakupu wynika z zakupów refundowanych, a 10 innych – dotyczy czego innego) – sumuje się VAT naliczony z faktur, a nie z deklaracji.