Jeśli konflikt w organizacji jest umiarkowany, to znaczy nie wywołuje kryzysu paraliżując działanie podmiotu, to może przyczynić się do poprawy funkcjonowania firmy. Zdarza się, że brak sytuacji, w której następuje ścieranie się odmiennych poglądów na tematy związane z funkcjonowaniem firmy, czyli przemilczanie problemów albo „zamiatanie ich pod dywan” może przynieść o wiele więcej szkód niż sam konflikt.
Konflikt może występować w stosunkach między dwiema osobami (np. pomiędzy pracownikami, pracownikiem i przełożonym), jednostką a grupą (np. kierownik działu i podlegli mu pracownicy) lub grupami w ramach tej samej organizacjami (np. pomiędzy działami lub jednostkami terenowymi tej samej firmy). Każdy długotrwały i pozostający bez rozwiązania konflikt wyniszcza organizację, wpływając negatywnie na organizację firmy i jej relacje z otoczeniem, szczególnie z klientami.
Są jednak także dobre strony „wypłynięcia” sprzecznych argumentów, interesów i opinii. Po pierwsze, można w ten sposób uzyskać wiedzę o tym, co tak naprawdę dzieje się w firmie, jakie występują problemy, które obszary funkcjonują nieprawidłowo. Następuje wtedy prawdziwe odkrycie tożsamości organizacji – zarówno jej mocnych, jak i słabych stron. Po drugie, zaistnienie konfliktu rodzi potrzebę dokonania zmian, wyjścia z dotychczasowego układu i poszukiwanie nowych, lepszych rozwiązań. Wreszcie po trzecie, konflikt zmusza do aktywności – motywuje i sprzyja podjęciu koniecznych działań.
Zadaniem kierownictwa firmy jest szybkie dostrzeżenie symptomów konfliktów, po to, by nie pozwolić na jego eskalację. Po rozwiązaniu konfliktu, należy wyciągnąć wnioski w zakresie problemów, jakie odsłonił i obszarów wymagających poprawy – to pozwoli na dokonanie zmian uzdrawiających funkcjonowanie firmy.
Dowiedz się więcej z książki | |
Doradca podatkowy. Jak z sukcesem prowadzić kancelarię, biuro rachunkowe
|