Odpowiedź:
Jeżeli podatniczka prowadzi PKPiR metodą kasową, prowizja i ubezpieczenie stanowi koszt w dniu zawarcia umowy. Wymuszone przez bank ubezpieczenie będzie kosztem uzyskania.
Uzasadnienie:
W myśl art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) – dalej u.p.d.o.f. – kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 u.p.d.o.f. W przedmiotowej sytuacji koszty związane z kredytem (prowizja i ubezpieczenie) są ściśle związane z wykonywaną działalnością, a tym samym należy uznać, że spełniają one warunek celowości, co przy braku wyłączenia w art. 23 u.p.d.o.f. oznacza możliwość zaliczenia obu wydatków do kosztów uzyskania przychodów.
Inną rzeczą jest to, kiedy można dokonać potrącenia takiego kosztu. Zgodnie z art. 22 ust. 4 u.p.d.o.f. koszty uzyskania przychodów są potrącane tylko w tym roku podatkowym, w którym zostały poniesione. W myśl zaś art. 22 ust. 6b u.p.d.o.f. w przypadku podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodów uważa się dzień wystawienia faktury (rachunku) lub innego dowodu stanowiącego podstawę do zaksięgowania (ujęcia) kosztu. W efekcie jeżeli podatniczka prowadzi PKPiR, może zaliczyć wydatki na prowizję i ubezpieczenie do kosztów uzyskania przychodów w dacie podpisania umowy.
Inaczej będzie w przypadku prowadzenia ksiąg rachunkowych. Zgodnie z art. 22 ust. 5c-5d u.p.d.o.f. koszty uzyskania przychodów, inne niż koszty bezpośrednio związane z przychodami, są potrącalne w dacie ich poniesienia. Jeżeli koszty te dotyczą okresu przekraczającego rok podatkowy, a nie jest możliwe określenie, jaka ich część dotyczy danego roku podatkowego, w takim przypadku stanowią koszty uzyskania przychodów proporcjonalnie do długości okresu, którego dotyczą. W takim przypadku koszty powinny być rozliczane w czasie. Zasady te mogą dotyczyć także podatników prowadzących PKPiR, pod warunkiem że stale w każdym roku podatkowym księgi te będą prowadzone w sposób umożliwiający wyodrębnienie kosztów uzyskania przychodów odnoszących się tylko do tego roku podatkowego. Prowadzenie PKPiR w ten sposób (metodą memoriałową) jest jednak rzadko spotykane.
Tadeusz Szczupaczyński-Dotryw,
autor współpracuje z publikacją Vademecum Doradcy Podatkowego
Odpowiedzi udzielono 25.10.2016 r.
Kiedy zaliczyć do kosztów wydatki na ubezpieczenie kredytu i prowizję bankową?
Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Doradcy PodatkowegoPodatniczka zawarła umowę o kredyt bankowy na dowolny cel w firmie - zakup maszyn, urządzeń, paliwa, remonty itp. Bank pobrał prowizję i obowiązkowe ubezpieczenie - zawarł umowę cesji z tej polisy jako zabezpieczenie kredytu. Kwota prowizji i ww. ubezpieczenia zwiększyła kwotę kredytu i została potrącona w dniu zawarcia umowy. Sam kredyt został rozłożony na dwie transze - po udokumentowaniu wydatkowania na cele działalności gospodarczej pierwszej transzy bank uruchomi podatnikowi drugą część. Podatnik pierwszą część wyda na wpłatę raty początkowej umowy leasingowej samochodu ciężarowego, a drugą na bieżące potrzeby firmy m.in. na zaopatrzenie tego samochodu w paliwo. W którym momencie zaliczyć do kosztów podatkowych prowizję i ubezpieczenie od zawartego kredytu (w dniu zawarcia umowy bankowej, czy proporcjonalnie do uruchamianych transzy kredytu)? Czy ubezpieczenie, które jest wymuszone przez bank w celu zabezpieczenia umowy kredytowej będzie kosztem podatkowym? Ubezpieczenie dotyczy utraty życia, zdrowia, niezdolności do pracy, asysty prawnej, straty finansowej na skutek błędów księgowych, utraty źródła dochodu, asysty podatkowej itp. kredytobiorcy. W praktyce zastępuje ono odsetki bankowe ponieważ kredyt ma oprocentowanie 0%.