1. Kompetencje w zakresie komunikacji. Dobry szef musi mieć i potrafić przekazać podwładnym wizję rozwoju firmy i wskazać każdemu z osobna, jaką rolę ma pełnić w osiągnięciu założonych celów. Nie mając wystarczającej charyzmy by zachęcić i zmotywować ludzi do pracy, ma nikłe szanse na realizację planów.
2. Umiejętność błyskawicznego podejmowania decyzji. To ważna, ale chyba najtrudniejsza część bycia szefem. Jesteś liderem – decydujesz, i nikt Cię z tego nie wyręczy.
3. Dostrzegają i doceniają podwładnych. Dobry szef na co dzień nie stawia siebie w centrum uwagi - pozostaje na drugim planie, mimo że jest najważniejszy w firmie. Okazuje wdzięczność, szacunek i docenia osiągnięcia oraz sukcesy pracowników – najlepiej w obecności całego zespołu. Zachęca podwładnych do zgłaszania pomysłów i śmiałego prezentowania opinii – bo wszystkie one mogą pomóc w rozwoju firmy.
4. Odpowiedzialni i gotowi do poświęceń. Autentyczni liderzy zawsze są gotowi z czegoś zrezygnować lub coś poświęcić w imię dobra zespołu. W ten sposób udowadniają, że są odpowiedzialni za podwładnych.
5. Biorą pełną odpowiedzialność za porażki i chętnie dzielą się sukcesem. Jeśli coś się w firmie nie powiedzie nie szukają winnych, biorąc winę na siebie. W razie sukcesu nie przypisują go wyłącznie sobie – dzielą się zasługami z członkami zespołu.
6. Wspierają podwładnych. Dobry szef potrafi dostrzec mocne i słabe strony poszczególnych pracownikowi i wie w jaki sposób je wzmocnić, rozwijać i wykorzystać dla rozwoju firmy.
7. Świecą przykładem. Nie sztuką jest stawiać wysokie wymagania innym, jeśli samemu się ich nie spełnia. Prawdziwy lider nie tylko mówi, ale też działa – swoim zachowaniem daje przykład i wzór dla podwładnych. Ciężko pracuje, jest godny zaufania, postępuje w transparenty sposób, etycznie i traktuje wszystkich z szacunkiem.
W artykule bazowałam na tekście „9 Actions Successful Leaders Take Daily That Speak Louder Than Words”, Johna Ramptona ze strony www.entrepreneur.com